Het geven van geschenken rond Kerstmis gaat terug op oude tijden, maar in Nederland was lange tijd vooral het sinterklaasfeest het geschenkenfeest. De Kerstman leek eind twintigste eeuw Sinterklaas te gaan verdrijven. Zover is het niet gekomen, maar velen geven elkaar (ook) met Kerstmis geschenken. Deze gewoonte heeft geleid tot kritiek dat het feest al te commercieel zou zijn geworden. In veel bedrijven is het kerstpakket een traditioneel bedankje voor het werk verricht in het afgelopen jaar.

De Kerstman ontstond in de ons bekende vorm in de Verenigde Staten, eind negentiende eeuw en raakte door de reclame van Coca-Cola wereldwijd verspreid. Zo kan het zijn dat in beeltenissen de Kerstman nog een groen pak droeg, terwijl de Amerikaanse Santa Claus tegenwoordig uitsluitend rode met witte kleding draagt (zoals het logo van Coca Cola). Santa Claus heeft nog wel een (vliegende) arrenslee getrokken door rendieren en wordt geholpen door elfjes op de Noordpool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 uitstekende reactie

Andere antwoorden (2)

De Nederlandse emigranten hebben het sint Nicolaasfeest me naar Amerika genomen en daar steeds gevierd.
later is sint nicolaas verbasterd in het engels naar santa claus.
daar kregen de kinderen ook cadeaus van.
coca cola vond dat een leuk figuur en heeft in de jaren 60 deze santa bekend gemaakt in amerika en via de tv en film over de hele wereld, dus ook het cadeaus geven
Hier in Nederland is dat ook overgenomen.
Hier vinden we het fijn en knus om met kerst cadeaus te krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We krijgen cadeaus met kerst, we eten lekker en we maken het gezellig met elkaar, zodat de aandacht niet gericht is op het grote Cadeau van kerst. De boodschap van kerst is dat Jezus Christus naar de wereld is gekomen, om mensen vanuit de duisternis te brengen in het licht, te brengen bij God, want God is licht.
Omdat we als mens niet terug naar God willen en de tegenstander van God de duivel dit ook niet wil, daarom wordt er steeds gezocht naar mogelijkheden om de aandacht van God af te houden.
In het bijzonder met kerst, het wonder het cadeau van Jezus kunnen we niet begrijpen, dus maken we er maar ons eigen feest van met eigen dingen en eigen kunst lichtjes.

dit is misschien niet het antwoord dat je verwachte, maar dit is wel de diepste reden waarom we met kerst het over cadeaus hebben en niet over het kind Jezus