Wie weet het verschil tussen de R.Lalique medailles 1915?

Ik heb een bronzen medaille journee du poilu 1915 met toevoeging "le parlement" gemaakt door R.Lalique.
Ik heb op het net de zelfde gevonden zonder die toevoeging maar kan niets vinden waar de reden van het verschil beschreven staat.
Wie kan mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd heb ik geen echt antwoord op de vraag op het hoe en waarom de bedoelde vermeld aanwezig is of niet.
Duidelijk is , dat de medaille werd uitgegeven om geld in te zamelen om het moreel der troepen hoog te houden. Frankrijk heeft heel veel soldaten verloren in WOI. Hieronder enige losse bemerkingen naar mijn idee.
La Journée du poilu
Vrij vertaald
De dag van de IJzervreter. Zo werden de Franse soldaten genoemd in de eerste wereld oorlog.

De dag werd georganiseerd door een parlementaire instantie met in feite als enig doel de strijders een hart onder de riem te steken.

Als er verschillende medailles bestaan met en zonder het opschrift dat ze geslagen zijn door het Parlement duidt dat wellicht op onechtheid. Misschien waren er mensen die zo een slaatje uit de bizarre omstandigheden meenden te kunnen slaan.

Très vite apres le début du conflict, le terme Vest employé pour designer le combattant, père, mari, frère…qui se sacrifie pour les civils de larriere.

Als vrij snel na de aanvang van het conflict, raakte de term in gebruik om de soldaat, vader, verloofde of broer te omschrijven, die zich opofferde(aan het front) voor de achterblijvers(het thuisfront.

Il eut 8;54 millions des soldat français, 1,4 mi;lion de poilu y perdrent la vie, soit environs 860 hommes par jour de guerre!
Er waren 8,54 miljoen Franse soldaten, 1,4 miljoen van hen (de poilu) verloren het leven, dat is per oorlogsdag 860 man.

Wat betekent Poilu?

"Poilu" is een term die staat voor behaard. Maar niet voor menselijk haar. Vlak na het uitbreken van het conflict,dat leidde tot de WO I zijn de soldaten aan het front aangeduid als Poilu. De IJzervreters aan het front. Kennelijk vanwege het feit, dat zijn hun baarden niet konden scheren zagen ze er ruig uit. Behaard en dat maakten hen ook wel heroïscher in de ogen van het thuisfront. Ze zagen eruit als echte vechtjassen. IJzervreters. Het parlement van Frankrijk zag al snel in, dat men de moed er in moest houden 'zeker' onder de soldaten ter velde, want er vielen nogal wat doden. Men ging een actie houden op 1 november en 25 december 1914. Te weten Allerheiligen en 1e Kerstdag. Data die tot de verbeelding spraken in meer dan één opzicht. Door het organiseren van allerlei activiteiten kon men op velerlei wijze zijn/haar steentje bijdrage op La Journée du Poilu. Zo kon men geld bijeen brengen om de soldaten aan het front te doen beseffen dat het thuisfront meeleefde met de soldaten aan het front. Dat moes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het iets te maken heeft met de uitgifte van de medaille. Wellicht op een speciale gelegenheid door de Franse regering?

Ik heb een website gevonden waarop meerdere van deze medailles staan. Wellicht kun je via deze website een vraag stellen.