Wat heeft Huldrych zwingli voor belangrijke dingen gedaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eucharistie verandert; Op de donderdag in de Goede Week van 1525 werd de eucharistie voor het eerst gevierd volgens Zwingli's nieuwe liturgie. De mannen en vrouwen zaten toen aan weerszijden van de kerk langs een lange tafel, waarop brood op houten borden en wijn in houten bekers stonden. Het verschil met het katholieke heilige misoffer was zeer groot, maar Zwingli's optreden wekte geen volksopstand op. In hetzelfde jaar kreeg Zwingli de eretitel Antistes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwingli heeft veel invloed gehad op de Reformatie. Drie van de onderwerpen waarin hij een grote stem (ook letterlijk: hij had een stentorstem) heeft gehad, zijn: het afschaffen van de aflaat;
het afschaffen van het celibaat en het vasten van de geestelijken (hij trouwde zelf, hoewel hij monnik was);
het versoberen van de kerkdienst en de invoering van het avondmaal. Volgelingen van Zwingli worden zwinglianen genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft het Avondmaal verschilt Zwingli met Luther en Calvijn. De opvatting van Zwingli was meer symbolisch, en kende geen daadwerkelijke tegenwoordigheid.

Antwoorden (1)

Zwingli is een belangrijk persoon uit de Reformatie, naast Luther en Calvijn. Hij was een van de leiders van de Zwitserse Reformatie.
Hij begon als katholiek priester maar zette steeds meer vraagtekens bij de leerstellingen van de katholieke kerk. Hij bestudeerde de Bijbel vanuit een humanistisch perspectief en was daarom voor het afschaffen van aflaten (waarmee je je zonden kon afkopen), hij was voor het afschaffen van het celibaat (hij is zelf ook getrouwd) en hij wilde de kerkdienst versoberen.

Voor alle overige informatie verwijs ik je naar de wikipedia pagina.