Wat had Oostenrijks troonopvolger Frans Ferdinand in 1914 eigenlijk in Sarajevo te zoeken ?

(hij kwam daar door een aanslag om het leven hetgeen de 1e wereldoorlog in gang zette)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Frans Ferdinand was in Sarajevo om de simpele reden dat Bosnie & Hercegovina toendertijds door de Oostenrijk-Hongaren was geannexeerd.

Ze wouden een rit maken door de stad, om de gouverneur van Sarajevo te zien in het stadhuis, troepen te inspecteren, en gewoonweg aan Bosnie laten zien dat zij 'er zijn'.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Korte aanvulling)

Dit natuurlijk ten woede van de Servier's die het liefst zichzelf zouden willen zien paraderen door de stad.

Vanwege dit door de Servier's opgevatte 'machtstvertoon' is er een hevig conflict ontstaan tussen Oostenrijk-Hongarije en het Koninkrijk Van Serven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals troonopvolgers nog altijd doen bracht de Oostenrijks-Hongaarse troonopvolger Frans Ferdinand samen met zijn vrouw Sophie een officeel bezoek aan Bosnië en Herzegovina.
Amadea