wat was de datum ongeveer dat marie antoinette en lodewijk de 14e elkaar voor de eerste keer ontmoette?

ik moet het echt weten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezoe MOET je dat echt weten? Maakt het uit of het 8 januari of 9 augustus was??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou een beetje in welke maand enzo... ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was Lodewijk XVI (de zestiende).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, dat klopt.

Antwoorden (2)

Ze trouwde met hem zonder dat ze elkaar hadden ontmoet!
Het huwelijk vond plaats op 19 april 1770 en pas op ongeveer 14 mei ontmoette ze haar man voor het eerst.

Uit Wikipedia:
Na vele onderhandelingen trouwde Marie Antoinette uiteindelijk op 19 april 1770 bij volmacht met de Franse dauphin (kroonprins). De kleine huwelijksceremonie vond plaats in Wenen. Aangezien de dauphin zelf niet aanwezig kon zijn, speelde haar broer, aartshertog Ferdinand, voor bruidegom. Na de ceremonie werd Marie Antoinette (nu officieel kroonprinses van Frankrijk) naar de Franse grens gebracht, waar ze op 7 mei 1770 officieel aan de Fransen werd overgedragen. Bij de officiële overdracht waren de Comte en Comtesse de Noailles aanwezig. Deze laatste werd later door koning Lodewijk XV van Frankrijk aangewezen als hoofd van de hofhouding van Marie Antoinette. Een week na de overdracht aan de Fransen maakte Marie Antoinette voor het eerst kennis met haar echtgenoot.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het gaat dus om Lodewijk de 16e en niet de 14e, zoals ik mijn reactie op de vraag al aangaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shit met 31 seconden verslagen.
+
Antoni
11 jaar geleden
Het is geen wedstrijd, of misschien ook wel. Ik weet het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het ook niet, maar als dit antwoord er al had gestaan, dan had ik geen poging ondernomen.
Lodewijk de 14e en Marie Antoinette hebben elkaar nooit ontmoet.
Lodewijk de 14e stierf in 1715, terwijl Lodewijk de 16e pas in 1754 geboren werd.

Er dus vanuit gaande dat je Lodewijk de 16e bedoeld, dan ziet het er (volgens wiki) naar uit dat ze elkaar pas
14 mei 1770 voor het eerst ontmoetten.
Toen was ze op papier al getrouwd bij volmacht.
Hieronder de tekst:

"Na vele onderhandelingen trouwde Marie Antoinette uiteindelijk op 19 april 1770 bij volmacht met de Franse dauphin (kroonprins). De kleine huwelijksceremonie vond plaats in Wenen. Aangezien de dauphin zelf niet aanwezig kon zijn, speelde haar broer, aartshertog Ferdinand, voor bruidegom.

Na de ceremonie werd Marie Antoinette (nu officieel kroonprinses van Frankrijk) naar de Franse grens gebracht, waar ze op 7 mei 1770 officieel aan de Fransen werd overgedragen. Bij de officiële overdracht waren de Comte en Comtesse de Noailles aanwezig. Deze laatste werd later door koning Lodewijk XV van Frankrijk aangewezen als hoofd van de hofhouding van Marie Antoinette. Een week na de overdracht aan de Fransen maakte Marie Antoinette voor het eerst kennis met haar echtgenoot en diens tantes (Mesdames Tantes de France)"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette_van_Oostenrijk#Huwelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ohja... ik bedoel lodewijk de 16e... hihi maar heel erg bedankt!