Waarom komen de grenzen van Noord-Ierland niet precies overeen met die van de provincie Ulster?

Noord-Ierland bestaat geheel uit de provincie Ulster. De provincie Ulster bestaat uit het Noord-Iers grondgebied en drie Ierse counties. Kan iemand mij uitleggen waarom niet gewoon het hele gebied van Ulster Noord-Ierland is geworden, en waarom de grenzen precies zijn geplaatst zoals ze zijn geplaatst? Zijn er speciale redenen om de drie Ierse counties niet bij Noord-Ierland te betrekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
"The area of Northern Ireland was seen as the maximum area within which Unionists could be expected to have a safe majority", lezen we in Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom bevonden zich juist in deze delen van het eiland zich zoveel Unionists?

Het beste antwoord

de drie graafschappen die wel bij Ulster horen maar niet In Noord-Ierland liggen hadden bij de tot stand koming van Noord-Ierland een hoofdzakelijk katholieke bevolking. Zij wilden daarom niet bij het protestante Noord-Ierland horen maar bij de katholieke republiek Ierland.