Waarom waren de Verenigde Staten vóór onafhankelijkheid van Indonesië?

Nederland zag in die tijd de nu omstreden politionele acties in Indonesië als militair succes. De Verenigde Staten wilden echter dat Nederland deze acties stopten en Nederland moest meewerken aan de uiteindelijke onafhankelijkheid van Indonesië. Wat was de reden dat de Verenigde Naties deze druk op Nederland legden?

Mijn dochter is hier mee bezig met geschiedenis en we hadden hier een discussie over n.a.v. een vraag van de docent. Ik weet van dit onderwerp echter te weinig om haar te kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Het communisme ! In Indonesië waren grote groepen communistische strijders , Nederland speelde hen in de kaart ! Dus als Nederland daar het gezag zou houden waren de communisten mogelijk steeds sterker geworden , in de mening van de USA. Daarbij beloofde Soekarno de Amerikanen dat hij de communisten wel in de hand kon houden . Ook tegen prestatie zou Soekarno ook op de hand v Amerika zijn . Amerika had z'n handen vol aan Korea en ten tijde van Nieuw Guinea begon ook Vietnam al Enigszins . De communisten in Indonesië zijn geïnterneerd , en naderhand onder Soeharto gedecimeerd duizenden . Dus Amerika dacht op tijd de kant kiezen van Soekarno is beter , anders worden de communistische sentimenten te veel gevoed en tevens Nederland kon het bijna niet winnen , zonder een soort Vietnam te worden .maar die vergelijking konden wij (ook Amerika ) nog niet maken . Het paste ook beter in het tijds beeld van na de oorlog dekolonisatie . Portugal, Nederland hadden nog grote koloniën , Engeland was ook bezig India te verstandigen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (2)

De VS zagen in dat Nederland de opstand niet kon bedwingen en waren bang dat Indonesische onafhankelijkheidsstrijders met de Sovjet Unie in zee zouden gaan. Dat wilden ze voorkomen. Een mooi achtergrondartikel hierover is te vinden in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Verenigde Staten waren ooit zelf een kolonie geweest van Engeland en hebben zich onafhankelijk gestreden, in de tijd van de Verlichting waar het gebruiken van je eigen verstand belangrijk was. Hierom was de VS van mening dat elk land het recht had om onafhankelijk te zijn en dat de mensen daar ook een eigen verstand hadden. Ze waren dus ook vóór de onafhankelijkheid van Indonesië.