Twee zaken waar Erasmus bekend om staat zijn; zijn pleidooi voor vrede en verdraagzaamheid en het grote belang dat hij hechtte aan goed onderwijs.
"Neem van mij aan, mensen worden niet geboren maar gevormd" is één van zijn vele spreuken die bekend zijn.

Hij was een humanist en 'de mens an sich' is dan het belangrijkste en vooral de rechten hiervan.
Hij was ook priester. Weliswaar met veel kritiek op de kerk als instituut, maar altijd op zoek naar het ware geloof.
Hij heeft veel gereisd en niet altijd zonder gevaar voor eigen leven. Hij wide zoveel mogelijk weten van de mensen en hun cultuur en heeft veel gesprekken gevoerd met andere humanisten, heeft veel gestudeerd én gedoceerd.
Het meest kennen we hem als literator. Hij liet ons veel boeken en duizenden brieven na.
Hij schreef vaak provocerend met uitgesproken standpunten. Zijn lijfspreuk was; "Ik wijk voor niemand",
en dit was toen ook al niet zonder risico.

Hij was echter ook bereid zich in anderen te verplaatsen en van anderen te leren, precies die vaardigheden die noodzakelijk zijn om de hedendaagse multiculturele samenleving leefbaar te houden.

Erasmus sprak 500 jaar geleden al van kosmopolisme, tolerantie, vrede en geweldloosheid. Dit waren zijn idealen.

Hij gaf ook veel kritiek op het onderwijs toen, waarin leerlingen straf kregen ipv. complimentjes als ze iets goed deden. Toen werd er nog met het rietje geslagen en rasmus hadniet veel op met de meesters in die tijd.
Hij vond ook toen al dat de meisjes naar school moesten kunnen. In die tijd was dat alleen het voorrecht van rijke ontwikkelde ouders, om les aan huis te laten geven.
Pas rond 1900 konden de meisjes in West- Europa naar school. ook was hij toen al een voorstander van de voorschool, voor heel jonge kinderen.
Onderwijs was voor hem dan ook heel belangrijk.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hervorming van het Christendom en tolerantie voor de verschillende opvattingen van (christelijke) religie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Desiderius_Erasmus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat alles of is er nog meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis hier toch wel de ( min of meer verkapte) antisemitische opvattingen die Erasmus er op na hield.
Maar ja, hij was een kind van zijn tijd.
Toch een plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verwijzing is gegeven. Ga niet alles nog eens hier over-plakken. Antisemitisme heb ik maar eruit gelaten!