De Dom werd vanaf 1254 gebouwd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begonnen in 1254 en vermoedlijk beëindigd in 1517:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_van_Utrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bouw is begonnen op 1254

Toegevoegd na 1 minuut:
En hij is gesloopt op 1624

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry het is 1826
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Merkwaardig dat de Domkerk zou zijn gesloopt: hij staat er nog steeds!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grotendeels. Tussen de toren en het resterende deel bevindt zich dermate veel lucht dat er daar een straat aangelegd kon worden. "Toen dan ook in 1674 een tornado stad en land trof, bezweek het schip van de Dom, het stortte in. Pas in 1826 werd het laatste puin geruimd. Toen is zelfs overwogen de hele kerk af te breken."
De Dom van Utrecht is een markante gotische kerk in het midden van de Nederlandse stad Utrecht. Zij werd vanaf 1254 gebouwd als de kathedraal van het bisdom Utrecht en was gewijd aan Sint-Maarten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dom_van_Utrecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bouw van de gotische Sint Maartenskerk, zoals de Domkerk oorspronkelijk heette, begon officieel in 1254 maar in feite pas in 1284. En het eindigde in 1520.
Amadea
11 jaar geleden
Hoe oud is deze kerk?
Hangt er vanaf naar welk deel u kijkt. De eerste steen voor deze kerk is gelegd in 1254 en er is ruim 250 jaar aan deze kerk gebouwd. Voor 1254 stonden er ook al kerken op deze plek, de eerste dateert van rond 630.
In 1674 verwoestte een tornado het schip van de Domkerk, sindsdien is er een groot gat tussen toren en kerk. Voor die tijd zaten toren en kerk trouwens niet helemaal vast aan elkaar: er was een brugverbinding tussen beide delen, de 'Bisschoploge', met daarin de kapel voor de bisschop. De brokstukken van het ingestorte schip zijn overigens blijven liggen tot 1826, pas toen ontstond het Domplein.