De Guerrillero Heroico is door Alberto Korda genomen op 5 maart 1960 tijdens een herdenkingsdienst voor slachtoffers van de explosie van het schip "La Coubre"

Het verhaal:

"Korda is samen met fotograaf Corrales de hoffotograaf van Fidel Castro en zijn Cubapolitiek. Op 4 maart 1960 ontploft een Frans schip in de haven van Havanna en een dag later maakt Korda deze foto tijdens een herdenkingsplechtigheid ter ere van de slachtoffers. Links zien we nog net een standbeeld, in het midden Ernesto “Che” Guevara en rechts enkele palmbladeren. Meestal zien we de bijgesneden versie van deze foto en dan blijkt plotseling dat we te maken hebben met misschien wel de meest gereproduceerde foto aller tijden. Want juist deze beeltenis van Che is als gestileerde afbeelding terug te vinden op t-shirts, buttons, mokken, enzovoorts, enzovoorts. Niet Korda zelf maar de Italiaan Feltrinelli is hiervoor verantwoordelijk. Hij is het die het portret op duizenden posters laat drukken, direct na de dood van Che op 9 oktober 1967. Een icoon is geboren.

De populariteit van de foto wordt vaak verklaard door het feit dat er geen elementen in voorkomen die verwijzen naar dat specifieke moment. Che heeft een motorjack aan dat van alle tijden is, er wordt geen vuist geheven, er is geen sprake van duidelijk machtsvertoon, geen teken dat verwijst naar het Cuba van toen, of de socialistische strijd, alleen de felle verontrustende blik. Het geeft een tijdloos beeld.

Misschien kan de verklaring ook gezocht worden in het gegeven dat de reputatie van Che (Ernesto) Guevara toen nog niet besmet was met slechte daden. Hij was echter de aanvoerder van een fel guerrillaleger, voerde een strijd waarin vele doden vielen en was betrokken bij de nodige afrekeningen na de gepleegde coup in Cuba. Maar de doden vielen in het licht van Guevara's sociale idealen en zijn op de achtergrond geraakt door zijn vroegtijdige gewelddadige dood tijdens zijn Boliviaanse vrijheidsstrijd. Fidel Castro, eveneens iemand van de Cubaanse revolutie, leeft nog, is dictator en is zeker niet onomstreden. Guevara is na zijn dood uitgegroeid tot een archetypische held. Met behulp van de massale verspreiding van zijn beeltenis is de context verdwenen."

http://en.wikipedia.org/wiki/Guerrillero_Heroico

http://en.wikipedia.org/wiki/Alberto_Korda

http://plazilla.com/beroemde-foto-el-guerrillero-heroico-ernesto-che-guevara

http://en.wikipedia.org/wiki/Giangiacomo_Feltrinelli

http://www.ziedaar.nl/article.ph
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad het verhaal achter de foto, en wat mij betreft hét juiste antwoord. Normaal geef ik geen plusjes aan knip-plak antwoorden, maar omdat je toch heel mooi zoekwerk hebt gedaan, maak ik een uitzondering. Plus, dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je, zeker aangezien het uitzondering is:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(^_^)

Andere antwoorden (2)

Omdat dat een van de weinige mooie duidelijke portretten van hem is, en die foto met name in de jaren 70, toen hij een Grote Held was in bepaalde kringen, ongelofelijk veel is gebruikt op vlaggen, t-shirts, bekers, sieraden, kleding, tassen, petten, vlaggen, noem maar op.
Dikke kans als je OOIT een foto van Che Guevara hebt gezien, dat een bewerking van deze was. en dikke kans dat als je boven de 12 bent, je die foto meerdere malen hier en daar gezien hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Er wordt trouwens NOG STEEDS heel veel spul van hem gemaakt, met altijd weer datzelfde portret. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Omdat dat een van de weinige mooie duidelijke portretten van hem is" vlak deze niet uit http://www.wallpaperzzz.com/wallpapers/hd/hires/che-guevara.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die vind ik mooier, En er is een nog mooiere van een jongere Guevara met sigaar. Maar het is ook niet mijn persoonlijke mening ofzo hoor ; het is blijkbaar wat de commercie (hij moest eens weten, de rascommunist) vindt. Feit is dat er niet idioot veel fotomateriaal van hem is; niet zoals van een doorsnee filmster of popidool. Ik denk dat het een combinatie is van de blik, de aankleding, de compositie, de aantrekkelijkheid, de uitstraling, de detaillering, de bruikbaarheid in slechts één kleur etcetera.
Fotografisch is het ook een sterk beeld. Dwz dat de persoon duidelijk in beeld is, maar belangrijker dat hij uitstraalt een leider met een missie te zijn.
Het geen de kijker (een aanhanger) hoop, kracht en veiligheid qua gevoel.
Verder leent de afbeelding zie qua contrast en duidelijk op vlaggen, bekers, sjaals, enz.