Waren het de Nederlanders die "apartheid" hadden gecreëerd in Zuid-Afrika?

Zuid-Afrika was zowel door de Britten als de Nederlanders gekoloniseerd. Wie heeft het systeem bedacht eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Apartheid was het officiële systeem van rassensegregatie dat tussen 1948 en 1990 in Zuid-Afrika en het huidige Namibië in werking was.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wie heeft het bedacht/ingevoerd ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mannen van Nederlandse afkomst - zie antwoord van Niek 902.
Een heel goed boek over de geschiedenis van Z.-Afrika is 'Een regenboog in de nacht' van Dominique Lapierre (uitg. Spectrum).
Omdat Zuid-Afrikaans verwant is aan het Nederlands lijkt apartheid een Nederlands woord, maar het komt gewoon uit het Zuid-Afrikaans. Dus het komt uit de taal van het land zelf en heeft niks met de afstamming van de bewoners te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, helaas hebben de Nederlanders hier een hoofdrol in gespeeld.
Hendrik Verwoerd is als Nederlander geboren en later Zuid-Afrikaans president geworden. Hij is een belangrijk vormer geweest van de apartheid als wetgeving. Hij omschreef dit als "Goed nabuurschap en gescheiden ontwikkeling".
Het systeem werd een officiele wettelijke uitvoering van iets dat in de praktijk al lange tijd bestond. Het werd tussen 1948 en 1990 officieel uitgevoerd in Zuid-Afrika en Namibie.
Ook de Nederlandse staatsman/ theoloog/ dominee Abraham Kuyper heeft een hele belangrijke rol gespeelt. Zijn leer van Soevereiniteit in eigen kring belande via de Neder-Duits gereformeerde kerk in Zuid-Afrika en speelde een zeer belangrijke rol bij de apartheid in Zuid-Afrika. Hier kreeg de soevereiniteit in eigen kring echter een racistische invulling en werd een van de "legitimaties" van de apartheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Britten en Nederlanders samen, zijn hadden immers samen de verantwoordelijkheid om over het land te regeren. Britten hebben dus wel degelijk meegeholpen aan de apartheid, al wordt dit zo veel als mogelijk gecamoufleerd.