wat vonden tijdgenoten van shakespeare van hem vroeger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
bamibal
11 jaar geleden
Gemenge gevoelens, op zijn minst.
http://www.youtube.com/watch?v=NM-Y1ch4b5c
bamibal
11 jaar geleden
Gemengde

Antwoorden (2)

Shakespeare was iemand die in opstand kwam tegen het gezag. Iets wat in die tijd niet gewaardeerd werd door het gezag daar stonden lijfstraffen op met dood tot gevolg.

Onderzoekers twijfelen dan ook of shakespeare ooit bestaan heeft. Het zou een verzameling van schrijvers kunnen zijn die op deze wijze in opstand kwamen of dat shakespeare een schuilnaam was van een bepaalde schrijver.
Hoe dan ook er zijn twijfels dat hij uberhaupt bestaan heeft.

In die tijd waren er echter weinig mensen die konden lezen en op basis van het gezag werden ze natuurlijk ook niet voorgedragen. Een echte reactie van het volk is dus nooit vast gelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen vonden van Shakespeare dat hij heel slim en onderhoudend was en ze hielden van hem, omdat zijn verhalen een beroep deden op alle sociale klassen.
Hij was met gemak de meest succesvolle toneelschrijver van zijn tijd, zijn theatergezelschap (de koningen mannen) was met afstand de meest succesvolle.

Hij was echter ook controversieel in zijn tijd vanwege meerdere redenen.
Een eerste reden was het portret dat hij schetste van de vrouw in zijn toneelstukken. Hij toonde hen sterk en intelligent - iets wat zelden gezien of gedacht met betrekking tot vrouwen in die tijd.
Een tweede reden dat Shakespeare controversieel was in zijn tijd, omdat hij niet-blanke personages toonde, heel anders dan de gebruikelijke racistische stereotypen die de meeste andere toneelschrijvers gebruikten.