Wat is een Aggelen, Aam, Aker,Oxhoofd

In een historisch geschrift kwam ik enkele oude maten(hoeveelheden) tegen zoals Een Aggelen, Aam,Aker en een Oxhoofd.
Wie weet waar ik een omrekening in tegenwoordige maten kan vinden?
B.v.b. dankl en vr. groet,Henk B.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een aam werd onderverdeeld in vier ankers en kwam overeen met ongeveer 141 - 160 liter.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aker = 38,75 ltr
Oxhoofd = 220 of 232,5 ltr

Ik heb het gevonden op de volgende site, waar nog veel meer oude maten en gewichten te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Encarta Winkler Prins staat wat meer over de Aam:

aam [metrologie], oude vloeistofmaat, die in vele Europese landen gebruikt werd voor bier, wijn en olie. De grootte wisselde naar land, gewest, stad en soms ook naar de te meten vloeistof. De Amsterdamse aam was voor wijn 155,2 l, voor Rijnse wijn 143,9 l en voor olie 145,5 l, terwijl de Belgische aime 142,2 l mat. In Antwerpen gebruikte men een aime van 137,4 l, in Brussel een van 130 l.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Zie verder:

De oude Nederlandse maten en gewichten
Auteur: Verhoeff, J.M.

Korte bespreking:

Sinds 1902 het eerste overzichtswerk op het gebied van de Nederlandse metrologie. Een ideaal naslagwerk voor ieder die de betekenis en grootte (omrekeningsfactor) wil weten van alle mogelijke oude maten en gewichten. Uitgebreid archiefonderzoek is aan deze uitgave vooraf gegaan. De meeste gegevens zijn gebaseerd op opgaven uit eind 18e, begin 19e eeuw. De indeling is als volgt: Aanwijzingen voor het gebruik, geografisch overzicht, woordenlijst. In het geografisch overzicht vindt men in alfabetische volgorde van rond 1300 steden en dorpen de gangbare maten en gewichten vermeld; zeer overzichtelijk gerubriceerd in: gewichten, lengte-, vlakte- en inhoudsmaten, graanmaten, droge en natte waar. In de woordenlijst vindt men algemene informatie over deze maten & gewichten, ook een aantal van vóór 1500. Tenslotte een overzicht van het Nederlandse metrieke stelsel van 1820-1870. - Dr. E. Zwijnenberg

(RJ)