Weet iemand wat dit is? (antieke speld)

Ls,
Ik heb deze speld liggen en vermoed dat het een speld is om haar of een hoed ofzo vast te zetten. Of misschien een broche ofzo? En hoe weet je of de 'parels' echt zijn? Ik hoor het graag!

Toegevoegd na 27 minuten:
Ze lijken inderdaad regelmatig, maar zijn zo ovaal als een...
Zie foto 2 ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zouden best eens echte kunnen zijn ; ik zou ze zeker even laten taxeren / laten zien. Kost verder niks.

Het beste antwoord

Het is een hoedenspeld ; niet om iets mee vast te zeggen, maar gewoon voor de sier.
Of de pareltjes echt zijn, of cuotuurparels of gewoon plastic, zal een juwelier je zeker kunnen vertellen. Zelf kun je dat eigenlijk niet zien. Voor zover op te maken uit e foto zijn ze in elk geval te wit en te regelmatig voor echte parels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas ontbreekt het sluitkapje aan de scherpe kant ; als je hem zo zou dragen, zou je hem vrees ik verliezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heden ten dage worden ze niet zozeer meer gedragen op een hoe,d, maar inderdaad meer als broche, maar......ze worden ook nog veel gemaakt / gebruikt als ... hoofddoekspeld ! (En dan hebben ze WEL - naast de sierwaarde - de functie om de hoofddoek vast te zetten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rentenieren zit er dus helaas nog niet in :s

Andere antwoorden (1)

het is een hoeden speld!!n o en de pareltjes zijn nep'!! dat kan je zien aan de kleur glans en maat!!