Waarom zijn er zo weinig joodse vrouwen afgebeeld in nazi-propaganda?

Een korte zoektocht over het internet leert dat er maar weinig tot geen joodse vrouwen afgebeeld zijn op de diverse nazi-propaganda plaatjes. Joodse mannen komen veelvuldig voor op de afbeeldingen maar joodse vrouwen dus niet. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is natuurlijk propaganda. Daarmee wil je de mening van de bevolking dusdanig beïnvloeden dat ze jouw normen en later algemene waarden gaan delen. Vrouwen en kinderen wekken de sympathie veel eerder, dus die beeld je dan niet af. Mannen zijn makkelijker te haten.

Op eenzelfde manier werden bijv. negers ook op de meest afkeurenswaardige manier afgebeeld (traditionele zwarte piet, zegmaar, en geen schattige kindertjes).

Om het overdreven te stellen: Wanneer je raszuiverheid/-suprematie wil promoten of een gevaar van een ander ras oid, kom je ook niet aan met afbeeldingen van Beyoncé, Halle Berry, Michelle Yeoh, Priyanka Chopra, Aishwarya Rai, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou te maken kunnen hebben, dat de vrouw in de joodse religie (en in de meeste andere trouwens ook), een zeer ondergeschikte rol speelt en vooral in die tijd.
Als je het over de man had, betrok je de vrouw er automatisch bij , want die was niet veel hoger ingeschaald dan de huisdieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet echt een geldig argument. Immers kijken da nazi's niet naar wat voor de Joden belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ricolav: Ik denk dat Mooikeesje er niet zo ver naast zit. Stellen dat vrouwen huisdier + werden beschouwd is wat hyperbolisch, maar vrouwen werden tot voor kort geacht hun plaats te kennen ("het recht van de vrouw is het aanrecht"). De goede vrouw moest de schaduw van de man zijn. Dat was nog heel lang zo, zelfs in de jaren 60 - 70!
Zeker in strikt Joodse omgeving traden vrouwen in de jaren 30 dus niet erg vaak op de voorgrond. Lees de boeken van Singer.
Ongetwijfeld waren de nazi's dergelijke feiten opgevallen. De man vertegenwoordigde het gezin op straat... Overigens... wij denken nu wel dat dit raar is, maar (getrouwde) vrouwen werden nog lang na WO II als "handelingsonbekwaam" gezien. De MAN vertegenwoordigde haar, dus ook naar officiële instanties en dergelijke. In Nederland werden vrouwen pas in 1956 handelingsbekwaam! Owwww... die goede oude tijd ;-)))
Mannen zijn over het algemeen geen vrouwenhaters.
In een tijd dat de vrouwen wereldwijd nog niet veel te vertellen hadden/hebben is het dan ook logisch dat mannen veelal mannen aanvielen/ aanvallen. Ook in de partijpolitiek, oorlogspropaganda en in heksenjachten op bevolkingsgroepen. Maar om vrouwen, die toch vaak dichtbij het moederbeeld staan op een poster in een kwaad daglicht te stellen, daar generen de meeste schoften zich gelukkig nog voor.
Dat men er uiteindelijk niet voor terugdeinst behalve mannen ook vrouwen en kinderen naar gaskamers te sturen of gewoon zomaar neer te knallen(Breivik) is inmiddels meer dan bewezen. Geleerd is er nauwelijks iets van, gelet ook op de genocide van de Hutu's, Tutu,s, Srebrenica, Libië en Syrie, de Rode Khmer moorden in Cambodja de killing fields in Vietnam , Taliban Regime enz.enz.

Overigens is dit geen prettige vraag om daar zonder nare gevoelens antwoord op te geven.Met enige schroom geef ik daarom dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het mis hebben maar vrouwen worden niet vaak in een criminele functie afgebeeld (Joden werden gecriminaliseerd)
Dus gebruikte men lange blonde vrouwen met liefst blauwe ogen als het "goede"en lelijk gemaakte Joodse mannen als het "slechte". Het contrast is dan groter dan tussen soldaten en joodse mannen.
Hoe rot de Nazi's ook waren, ze wisten veel van marketing trucs.

Met nadruk wijs ik er op dat mijn antwoord puur op de vraag slaat en ik dus geen enkele onwaardigheid aan Joden wil koppelen.

Opvallend is het dat in Amerikaanse films Joodse mensen een
in verhouding tot de totale bevolking over proportionele rol spelen, de Bar Mitswa's komen er soms nog vaker in voor dan de Prom.
Het zal er mee te maken hebben dat de filmindustrie voor een groot deel in Joodse handen is.