Was 5 oktober 1789 de dag waarop de macht over de Franse staat in handen kwam van revolutionaire organen?

Bij een staatsgreep is het vaak wel duidelijk op welke datum de macht is overgeheveld, maar bij de Franse Revolutie heb ik nog geen duidelijke datum kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Op 5 oktober 1789 trok een groep gewapende vrouwen, onder begeleiding van de Nationale Garde naar Versailles. Tijdens deze tocht scandeerden zij leuzen als “Wij willen brood”. Ze gingen zij naar Versailles om koning Lodewijk XVI te vragen of hij voor voedsel kon zorgen. Deze gebeurtenis staat bekend als de Vrouwenmars en wordt beschouwd als een belangrijk punt in de Franse Revolutie. Volgens Westerse lezing luidde deze revolutie het begin van de democratisering van het Westen in.

De bestorming van de Bastille door de burgerij daarvóór, op 14 juli 1789, was belangrijker. Dit kasteel met acht torens in Parijs stond symbool voor de gevestigde orde. De bestorming ervan luidde het begin van de Franse Revolutie in. Wantrouwen van het gewone volk ten opzichte van de koning en de aristocratie is (kort samengevat) de hoofdoorzaak. De druppel was vermoedelijk dat de populaire minister Jacques Necker werd ontslagen. De bevolking voelde zich na dat ontslag niet langer meer vertegenwoordigd en besloot het heft in eigen hand te nemen.
Amadea