Ik heb een oude gouden munt of penning gevonden van acr dreesmann. Er staat een latijnse tekst op en de zijkant van zn gezicht, iemand info?

Latijnse tekst achterop krijg ik niet vertaald maar er staat : locuples sine ullius injuria. Magnificus sine luxu. Liberales sine osten tatione. Gravis sine morositate. Religiosus sine superstitione. X september mcmxxxIv. Het zou al fijn zijn als ik een vertaling had. Over dreesmann zelf is genoeg te vinden en ook dat hij munten verzamelde maar dit is een munt met zijn gezicht erop.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het lijkt op een munt, geslagen ter gelegenheid van het overlijden van één van de beide oprichters van Vroom en Dreesman.
Mijn latijn is een beetje roestig, maar ik heb de indruk dat het 'gemaakt' latijn is.
Locuples sine ullius injuria = ?? zonder enige verwonding
Magnificus sine luxu = zeer groot/belangrijk zonder overdaad
liberales sine ostentatione = vrijgevig zonder het te willen showen
gravis sine morositate = serieus zonder naargeestig te zijn
religiosus sine supersitione = gelovig zonder bijgeloof
10 september 1934
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, Hanny. Wat is de stam van locuples? Ik kon het niet vinden (maar heb m'n papieren latijnse woordenboek niet bij de hand).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Algemeen Handelsblad van 15 november 1934 lees ik het volgende bericht:
A.C.R. DREESMANN OVERLEDEN
Bekend zakenman en philantroop Hedenochtend is, in den ouderdom van 80 jaar, in zijn woning te Bussum overleden de bekende zakenman en filantroop A.C.R. Dreesmann. Hierna volgt een uitvoerig artikel dat zeker de moeite waard is om te lezen door de vraagsteller. Wel is het duidelijk, dat de penning niet is uitgegeven ter gelegenheid van zijn overlijden. Zo mag ik af leiden van de op de penning vermelde datum 10 september 1934. Wellicht dat men hem nog tijdens zijn leven dit eerbewijs heeft willen doen toekomen. Verder merk ik op dat in het antwoord van Helene F een klein foutje is geslopen. Zij schrijft supersitione waar het moet zijn superstitione Franny 1985. Romeinse cijfers moeten altijd in kapitalen geschreven worden.