Moeten we volgens de Tora en het oude testament de originele of de nieuwe 10 geboden volgen?

De 2 platen met de originele 10 geboden(De algemeen bekende) werd door Mozes stukgesmeten (Exodus 10-20).
Mozes hakte 2 nieuwe platen uit en beklom de Sinaí berg opnieuw, waar vervolgens de platen werden beschreven door God.
Deze 2 platen bevatten 10 vernieuwde geboden (Exodus 34:17-26).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De vraag:
"Moeten we volgens de Tora en het Oude Testament de originele of de nieuwe 10 geboden volgen"? kan alleen maar betrekking hebben op het Joodse Volk. Dit volk is nog steeds in afwachting van de Verlosser.

De Christelijke samenleving gaat er van uit dat de Verlosser bij Name van Jezus Christus is geboren en God dus Zijn woord in vervulling heeft doen gaan. "En het Woord is Vlees geworden en Het heeft onder ons gewoond".
Door Zijn leven, lijden, dood en verrijzenis heeft Jezus het woord van Zijn Vader gestand gedaan. De mens van de erfzonde bevrijd.

De Christelijke samenleving houdt de Tien Geboden in stand, zoals deze door Jezus Christus werden beleden tijdens Zijn "openbaar" leven.

Zou de mensheid nu leven naar de Tien Geboden zoals vermeld in de Tora en het Oude testament, dan zou dat betekenen dat de geboorte van Jezus als Zoon van God hier op aarde niet zou hebben plaatsgevonden, Zijn Leven, lijden sterven en dood, evenmin als Zijn Verrijzenis zou niet hebben plaatsgevonden.Of alles zou zonder enig nut zijn geweest als alles toch naar oude maatstaven zou worden beleefd.

We moeten als Christen dus leven naar de Tien Geboden in de geest van het Nieuwe Testament.

Dit is althans mijn overtuiging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik ben het daar volledig mee eens. Ik heb mijn vraag mischien niet goed genoeg uitgelegd. In Exodus 34 is er sprake van 10 nieuwe leefregels en deze zijn minder bekend dan de originele:
1.jullie mogen niet voor een andere god neerknielen. De HEER, de Afgunstige, duldt immers geen andere goden naast zich [11].
2.Maak geen godenbeelden [12].
3.Vier steeds het feest van het Ongedesemde brood [...] [13].
4.Alles wat als eerste de moederschoot verlaat behoort Jahweh toe: ieder eerstgeboren mannelijk dier van je kudde, zowel van je runderen als van je schapen en geiten, elk eerstgeboren veulen van een ezel, en ook alle oudste zonen [14].
5.Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd [15].
6.Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen [16].
7.Als je een offerdier voor mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat [...] [17].
8.[...] van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden [17].
9.De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen [18].
10.Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder [18]. Zoals je ziet zijn deze leefregels flinke verschillend dan de originele. Omdat de eerste versie is kapotgegooit door Mozes, is daarna deze, als ik het goed begrepen heb als vervanging ingesteld door God, waarom zijn deze nieuwe 10 geboden niet bekend bij de mensen?

Andere antwoorden (1)

De tekst was in beide gevallen hetzelfde. Welke "druk" je volgt maakt dus niet zo veel uit. Steker nog, WIJ halen de tekst gewoon uit de zoveelste druk van de zoveelste vertaling van de Bijbel, want die stenen tafelen - de echte of de kopieen - heeft al duizenden jaren niemand meer gezien. ALS ze er al ooit geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Marleen, De eerste versie van de 10 geboden kun je lezen in Exodus 20:2-17 en Deut.5:6-21. De nieuwere versie van de 10 geboden die is compleet verschillend en is niet zo bekend bij de mensen, en kun je lezen in Exodus 34:17-26, Onafhankelijk van welke vertaling er gebruikt wordt is deze altijd anders. De enige regel die hetzelfde blijft is om de 7e dag te vieren als rustdag en om geen afgoden te dienen. Omdat Mozes de eerste versie kapot gegooit heeft en God daarna nieuwe regels geschreven heeft ben ik nieuwsgierig om welke reden we de originele meer en beter kennen dan de tweede.