Welke politieke partijen worden gesteund door cnv, bureau jeugdzorg, algemene onderwijsbond, oxfam novib, milieudefensie en greenpeace ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je het andersom?

Antwoorden (1)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze dit hardop uitspreken. Wat ik wel kan doen is hun richting aangeven:
Het CNV is een vakbond. Het ontstaan van vakbonden gebeurde vroeger door de arbeiders die zich uitgebuit voelden door de werkgevers. Je zou dus kunnen zeggen dat linkse partijen meer hebben met het CNV dan rechtse partijen. Al zullen ook de VVD, D66 of CDA het bestaan van een vakbond eerder toejuichen dan afkeuren. De Algemene Onderwijsbond is ook een vakbond en hiervoor geldt dus hetzelfde.
Voor bureau jeugdzorg geldt eigenlijk ook hetzelfde. Waar ze vroeger vooral gesteund werden door het linkse deel van de politiek, speelt dit nu een dermate rol in onze samenleving dat het idee door iedereen gesteund wordt. Wel is er van alle kanten kritiek op het functioneren ervan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de vele misbruiken.
Oxfam Novib zal door iedere partij in de politiek gezien worden als een goede zaak. Het punt is echter dat partijen als de PVV en de VVD de subsidies (deels) willen stopzetten voor organisaties als deze. Zij vinden dat niet de staat, maar het individu moet beslissen of deze geld in ontwikkelingssamenwerking steekt. Het antwoord op je vraag is dus dat Oxfam Novib gesteund wordt (d.m.v. subsidies) door linkse en christelijke partijen.
Milieudefensie en Greenpeace zijn organisaties die voor het behoud van het milieu en dieren strijden. Dit doen zij vaak tegen bedrijven. Er worden vaak door acties van zulke organisaties projecten tegengehouden die door bedrijven zijn geregeld. Nu zijn linkse partijen over het algemeen groener dan rechtse partijen. Maar ik denk dat ook de VVD de noodzaak van deze organisaties inziet. Maar ook hier zal de VVD de subsidies gedeeltelijk willen stopzetten. De PVV is naar mijn weten erg sceptisch tegenover theorieën over de opwarming van de aarde. Dus acties tegen dit fenomeen zullen zij niet steunen. Wel acties tegen dierenleed, aangezien de partij zich daar wel weer erg voor inzet.
Ik hoop dat dit je een beetje helpt.