Je vraag klopt niet. Toen Napoleon aan de macht kwam in 1799 hadden de Fransen de Nederlandse republiek al veroverd, dus die kreeg hij vanzelf onder zijn heerschappij.

Nederland was in de achttiende eeuw nog altijd een rijke en belangrijke Europese natie met een groot koloniaal handelsimperium. Het hield zich langzaam maar zeker afzijdig van internationale politiek. Een Europese crisis zorgde ervoor dat ons land verschillende keren werd binnengevallen.
In 1793 rukte generaal Dumouriez op tot aan het Hollands Diep. De Fransen wilden de Republiek laten delen in de verworvenheden van de Revolutie van 1789: vrijheid, gelijkheid en broederschap. De aanval mislukte. Een jaar later vielen de Franse troepen opnieuw aan. Troepen van generaal Pichegru veroverden in de winter van 1794-1795 het hele land. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en het Staatse leger hielden op te bestaan.
Amadea
11 jaar geleden
gewoon vond hij grappig