Ja, maar ook met netten en vislijnen. Als ze alleen met een drietand vissen moesten spiesen zou het lang duren voor ze wat vis bij elkaar hadden! En de Grieken aten (en eten) veel vis.
Ik heb een you tube filmpje bijgevoegd (ik hoop dat-ie 't doet!), waarvan de maker claimt dat het de Oudgriekse manier van vissen laat zien: met een lijn met aas. Wat ervan waar is durf ik niet te zeggen, maar curieus is het wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slechts één, helaas, en die staat onder mijn antwoord.
Ik vermoed net als khepput hieronder dat er minder met een drietand dan met netten en lijn werd gevist. Het is arbeidsintensief en levert weinig op. Maar het feit dat Poseidon als god van de zee altijd met een drietand wordt afgebeeld, geeft wel aan dat drietand en zee een heel oude verbinding hebben. En dat kan dan eigenlijk alleen maar door visserij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nog ff aan het zoeken geweest op Engelstalige sites. Onder de link vind je een goede beschrijving van Oudgriekse vismethodes, waaronder een mechaniek met drietanden die werd gebruikt voor tonijnvissen. Ik hoop dat je Engels goed is...!
http://www.pontos.dk/publications/books/bss-2-files/BSS2_05_nielsen.pdf

Andere antwoorden (1)

Je kunt met een drietand vissen en het schijnt in Amerika nog wel gedaan te worden. Ik betwijfel of er zoveel mee gevist werd als afbeeldingen suggereren, maar misschien hadden veel vissers er toch wel een bij zich want het ding leent zich ook uitstekend om er een ruzie met een collega mee te beslechten.
Poseidon werd geacht er ook o.a. aardbevingen mee te veroorzaken.