De zoon van stadhouder Willem V kwam in november 1813 terug op het strand van Scheveningen. Daar werd hij onthaald door een enthousiaste menigte (spontaan?) en het driemanschap Gijsbert Karel van Hogendorp, Frans Adam van der Duyn van Maasdam en Leopold van Limburg Stirum. Zij hadden hem verzocht terug te komen naar Nederland als soeverein vorst. Het was dus niet op zijn eigen verzoek dat hij (uiteindelijk) als koning ingehuldigd zou worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens, er zijn in de geschiedenis van Nederland heel veel Willem van Oranjes geweest, vijf stadhouders en 3 koningen. De zoon van de laatste stadhouder Willem V van Oranje was voorbestemd stadhouder Willem VI van Oranje te worden, maar werd door het uitroepen van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden uiteindelijk koning Willem I van Oranje.

Na het overlijden van koning Willem III van Oranje is de familienaam door het uitsterven van de mannelijke tak Van Oranje-Nassau geworden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor de duidelijkheid, tot 1890 kon de titel Van Oranje en Van Nassau apart gevoerd worden door de koning van Nederland. Met het aantreden van een vrouw werd bezwaar aangetekend door de Nassaus, de groothertogen van Luxemburg. Daarop is besloten om de naam Nassau nooit meer zonder Oranje te voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen van beide. Het is historisch zo gegroeid. Willem van Oranje was trouwens geen koning, maar stadhouder.

Het koningshuis concentreert zich rond het Huis Oranje-Nassau, een adellijk geslacht dat dateert van 1544. Dit geslacht komt voort uit het Huis Nassau, een familie uit middeleeuws Duitsland. Toen Willem I in 1815 de monarchie stichtte, was het koningshuis een feit.
Amadea
11 jaar geleden
Als u bedoeld met Willem van Oranje de Vader des Vaderlands, dan is het antwoord:Nee, hij heeft niets opgeëist en heeft ook niets gekregen of toegewezen. Koning Willem I was de zoon van een stadhouder en verbleef in ballingschap.
Na de Franse bezetting en op verzoek van een driemanschap stemde hij toe koning te worden( Willem I is dus niet de "Stichter" van het Koninkrijk der Nederlanden) van het Verenigd Koninkrijk waaraan voormalig Oostenrijks België werd toegevoegd. Dit als buffer tegen Frankrijk dat men dan meende beter in bedwang te kunnen houden.
Bronnen: