Waarom was de oorlog in Vietnam de eerste oorlog waar media bij aanwezig mocht zijn?

De media had grote invloed op het verloop van de oorlog, maar waarom mocht de pers hierbij aanwezig zijn? Ik moet hierover een werkstuk maken, ik kan veel vinden over de beinvloeding van de media maar niet waarom de pers overal bij aanwezig mocht zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Volgens mij maakkte Johnson in die tijd maar al te graag gebruik van de pers. De oorlog werd steeds moeilijker te verkopen aan het thuisfront en door vooral regeringsgezinde persbureau's te gebruiken kon J. De opinie in zijn voordeel beinvloeden. Tegenstnders gebruikten uiteraard de meest gruwelijke beelden om het thuisfront van de nutteloosheid van deze oorlog te overtuigen. Waarom het mocht? Het was niet meer tegen te houden omdat veer oorlogverslaggevers freelancers waren en op eigen houtje verslag deden en hun beelden aaan de hoogste bieder te verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Vietnamoorlog wordt ook wel eens televisieoorlog genoemd. Dit omdat het de eerste oorlog in de geschiedenis was waarbij de televisie zo’n grote rol speelde. Alle gebeurtenissen werden gefilmd en overal in de wereld uitgezonden. En juist deze constante berichtgeving zorgde er uiteindelijk voor dat de hele wereld zich tegen de Amerikanen keerde en de oorlog beëindigd werd.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.scholieren.com/werkstukken/17522
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar dat de Vietnam oorlog de eerste was met media.
In de grote oorlog, of zoals wij hem noemen de 1e wereld oorlog, werd ook driftig gebruik gemaakt van de media.
De Britten maakte zelf vele filmpjes van het front, die, wat later bleek, gewoon op een veldje in Londen gemaakt zijn.

Dat de pers in Vietnam er bij was komt omdat toen dat hele media circus pas echt goed op gang kwam, het was nieuw en de hele wereld wilde dat zien en meemaken.

succes met je studie