Mijn opa is destijds als dienstplichtige naar Ned Indië gestuurd. Hoe kan ik daar meer over te weten komen?

Familie ligt wat moeilijk. Foto's ed zijn er niet en zelf leeft hij ook al een aantal jaar niet meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ps: tijdens politionele acties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook eens kunnen kijken bij een bibliotheek bij een stad bij jouw in de buurt.

Antwoorden (4)

U kunt contact opnemen met het defensiearchief. als u aan een aantal voorwaarden voldoet, kun u gegevens opvragen over uw dienstplichtige opa. in de link vind u extra informatie over het archief en het opvragen van informatie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, bruikbaar! En wat meer informele bronnen, zijn die er ook?
Een goed startpunt is het Nationaal Archief. Citaat van de site:
"Onderzoek doen in het Nationaal Archief

Wie geïnteresseerd is in de nadagen van Nederland als koloniale macht en in Nederlands militaire historie kan zijn hart ophalen aan de militaire actieplannen, kaarten, verslagen, dagboeken, politieke rapporten, spionage- en propagandastukken die de collectie van het Nationaal Archief rijk is.

Een goede ingang tot deze enorme hoeveelheid informatie biedt de website Afscheid van Indië die door het Nationaal Archief is vervaardigd met financiële steun van de Stichting Het Gebaar. Deze website biedt niet alleen zeer veel informatie over archiefmateriaal uit de collectie van het Nationaal Archief, maar ook over enkele andere internationale archieven."
http://www.nationaalarchief.nl/actueel/nieuws/nationaal-archief-startpunt-onderzoek-politionele-acties

Dit is de link naar de site die hierboven wordt genoemd:
http://www.afscheidvanindie.nl/

Verder lijkt me het volgende interessant voor je: de presentator van "andere tijden", (en historicus) Hans Goedkoop heeft een boek geschreven over zijn opa die ook in Ned Indie was eind jaren '40. Zijn boek zal je zeker inspireren, want ook hij heeft onderzoek moeten doen.
Een interview met Hans Goedkoop, met veel info over dat nieuwe boek staat in Elsevier van afgelopen week (kun je in de bibliotheek inzien)

Hier meer over dat boek:
http://www.athenaeum.nl/boek-van-de-nacht/hans-goedkoop-de-laatste-man

Ten slotte: is er op 21 juli een schitterende NTR tv-uitzending geweest met de titel "Nederland valt aan". Hier meer over die uitzending:
http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2012/juli/nederland-valt-aan.html

En hier kun je die uitzending ook nog terugzien:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1274379

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling op de overigens goede verwijzing van mesher:
Als je gegevens over je opa uit het archief wilt inzien is van belang of hij nog leeft of niet. Zolang hij leeft wordt zijn persoonlijke levenssfeer beschermd door de privacywet en mag jij zijn gegevens niet inzien - tenzij hij jou expliciet (schriftelijk) toestemming geeft om onderzoek te doen. Als hij is overleden (en je kunt dat bewijzen door bijvoorbeeld een overlijdensadvertentie of rouwannonce) geldt er geen beperking op de openbaarheid van zijn gegevens, mits het archief waarin gegevens over hem te vinden zijn toegankelijk is. Als dat beperkt toegankelijk is kun je wel informatie laten zoeken.
Als je naar Den Haag gaat om onderzoek te doen moet je een legitimatiebewijs meenemen.
Ga eens naar bronbeek dat is het huis voor oud militaire uit Nederlands-Indië het is ook een museum je vindt het in Arnhem.
11 jaar geleden
Als je er achter kan komen bij welk regiment hij heeft gezeten (wat wellicht te vinden is bij het nationaal archief of de veteranen vereniging van Ned Indië), dan kun je wellicht nog mensen vinden met wie hij er samen geweest is. Ik ken ook iemand die er geweest is en hij vertelt er graag over. Het is een aangrijpende tijd geweest en wellicht doe je er ook een ander een plezier mee. Succes