Hoe heette de koning ten tijden van de Franse bezetting (1806-1810)?

En niet de wikipedia gebruiken.. Daar is de verwarring door ontstaan.

Lodewijk bonaparte heette lowie en heeft zijn naam dus vernederlandst. Maar waarom is er napoleon aan toegevoegd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Lodewijk Napoleon was inderdaad de broer van Napoleon Bonaparte. Waarom Lodewijk Napoleon de voornaam van zijn broer 'er bij heeft genomen' weet ik niet exact. Maar het had er mee te maken, dat Napoleon Bonaparte zichzelf zo groot vond dat zijn familie zijn naam moest dragen.

En dat wij hem Lodewijk noemen en geen Louis is mede het gevolg van een lange traditie. De Fransen noemen Willem van Oranje: Guillaume, en Karel de Grote: Charles.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lodewijk Napoleon
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lodewijk napoleon broer van Napoleon
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lodewijk Napoleon Bonaparte
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lodewijk Napoleon schijnt Nederlands te hebben willen spreken om dichterbij het volk te komen en goodwill te krijgen. Hij stond toen op het balkon van het paleis op de dam en zei toen: "ik ben uw konijn", i.p.v. koning. Ja, toen kwamen die Amsterdammers natuurlijk niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, Lodewijk Napoleon was een goede koning voor Nederland die veel had met het volk. Hij heeft zich goed ingezet om dit land te vormen zoals wij nu zijn, volgens mij ging het zo ver dat Napoleon (de echte) zelfs zijn eigen broer weer heeft afgezet, maar correct me if I'm wrong!