Wanneer sprak met voor het eerst over geschiedenis? Bijvoorbeeld Hadden ze het in de middeleeuwen of het oude Athene al over de geschiedenis?

Dus niet mbt de bijbel en het geloof, maar over bijvoorbeeld ontdekkingen en uitvindingen of belangrijke personen van 'vroeger'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er sprake is van overlevering(in woord, beeld, gebaar)sinds de rechtopgaande mens geworden was tot Homo Sapiens.

Antwoorden (3)

Ik zag laatst een documentaire op History channel waarin men liet zien dat Thoetmoses III alle details van een belangrijke veldslag die hij gewonnen had had laten vastleggen op een muur (in hierogliefen). Dat was tussen 1400 en 1500 voor Christus. Dat lijkt mij echte geschiedenis, dus het bestaat al heel lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herodotos, ook wel de 'vader van de geschiedenis' ging als eerst actief op zoek naar wat er zich in het verleden had afgespeeld. Voorheen lieten mensen vaak hun eigen grote daden wel optekenen zoals het voorbeeld hierboven. Herodotos was echter de eerste die actief op zoek ging naar de waarheid over de geschiedenis. Om deze vast te leggen voor het nageslacht.

Meer info kan je vinden op zijn wikipedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Middeleeuwen en ook in de Klassieke Oudheid verhaalde men natuurlijk gebeurtenissen uit het verleden, maar niet systematisch en zeker niet onder het begrip "geschiedenis". Het woord "geschiedenis" kom ik niet tegen voor ca. 1480, en in de titel van een boek nog later ca. 1560 of daar ergens. Een geschiedenis stond toen voor een "gebeurtenis". Voor wat wij nu geschiedenis noemen gebruikte men 'Historia' of in het Nederlands "Cronike". De geschiedenis zoals wij die nu kennen is vooral een fenomeen dat zich ontwikkelde in de achttiende eeuw, als ik het goed heb. Er is een boektitel waarin wat wij nu geschiedenis noemen werd aangeduid door "Historis geschiedenis" naast elkaar te zetten, om daarmee aan te geven dat het om gebeurtenissen uit het verleden handelt.