Zeker, sindsdien bestaat er een haat-liefde verhouding met onze oosterburen, die deels op het voetbalveld wordt uitgevochten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt meer door niet behaalde goede resultaten in de voetbalgeschiedenis dan mbt de oorlog.
Voor vele decennia heeft de duitser een slechte reputatie gehad door de tweede wereldoorlog. In het dagelijks leven was het minder dan wanneer de duitser en nederlander tegenover elkaar op het veld staan om te voetballen.

Langs de nederlands-duitse grens is die 'haat' iets minder aangezien ze dagelijks met de duitsers te maken hebben en er niets echt anders tegenaan kijken vergeleken met een nederlander.

Op dit moment wordt het gevoel van "niet mogen" richting de duitser veel minder. Vooral de jeugd zal niet het gevoel hebben de duitsers die ze nu tegenkomen verantwoordelijk te houden voor de tweede wereldoorlog. Verder hebben ze ook nagenoeg geen binding met het begrip "tweede wereldoorlog" en zal er dus ook weinig boos over te zijn richting hen.

Hopelijk ben je een beetje geholpen,
11 jaar geleden
tijdens de 2 de wereld oorlog was de duitse regering de dader (Hitler)
heb ik geconstateerd na het lezen over die oorlog
de Duitsers worden er toe gedwongen om mee te werken zo niet wordt je afgemaakt door de regering zijn maatjes en ook het bezetten van landen en het vermoorden van onschuldige mensen en joden

Ik ga graag naar Duitsland om daar een stad te bezoeken wat vlakbij Nederland ligt
hoe de andere mensen over Duitsland denken
Is per persoon verschillend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In negatieve zin; om begrijpelijke redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een persoonlijk verhaal ter illustratie:
Mijn vader heeft als kind in de buurt van Rotterdam de oorlog meegemaakt. De invloed daarvan is tot aan zijn dood merkbaar gebleven. Hij haatte alles wat met Duitsland had te maken, wilde geen Duitse producten kopen (denk aan auto's, wasmachines, enz.), heeft er nooit een voet gezet, weigerde Duits te spreken... Zijn oorlogstrauma heeft zoveel invloed gehad dat ik zo gauw ik kon Duits uit mijn lespakket gooide en Duitsers die ik in Nederland tegenkwam niet al te vriendelijk behandelde. Daar heb ik nu veel spijt van. Ik ben inmiddels een paar keer in Duitsland geweest en ik vind het een mooi land met over het algemeen heel erg vriendelijke mensen. Een bezoek aan Berlijn, dat in WOII volledig is platgebombardeerd, was heel emotioneel omdat voor mij duidelijk werd dat ook de Duitsers slachtoffer waren van Hitlers praktijken.
Dit soort verhalen zullen er veel meer zijn, verwacht ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel opzichten. Het is nog steeds een beetje te merken bij voetbal en er zijn nog steeds Nederlandse mensen die niks met Duitsers of Duitsland te maken willen hebben hoewel dat steeds minder word.
Ik hoor ook steeds meer mensen die hun negatieve kijk op Duitsers los hebben gelaten en het eigenlijk hele aardige mensen vinden. Aan de andere kant ken ik ook een aantal donkere mensen die een tijdlang met hele neutrale/positieve verwachtingen in Duitsland hebben gewoond maar erg geschokt waren over de manier waarop ze in Duitsland zijn behandeld en er nooit meer naar toe willen.