Als de Nederlanders New York nooit hadden verkocht aan de Britten, zou het nu dan een Nederlandstalige stad zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Onwaarschijnlijk.
Zelfs al was Nieuw Nederland nooit in Britse handen gevallen dan was de kans behoorlijk groot geweest dat de latere VS het gebied alsnog zou hebben veroverd en het een zelfde lot zijn ondergaan als Texas, New Mexico, Arizona, Californië ed. die indertijd (geheel of gedeeltelijk) op Mexico zijn veroverd omdat de VS nu eenmaal bepaald hadden dat al het land tussen de 2 oceanen van de VS was. Veel staten die aan de VS zijn toegevoegd tot de vorming van de huidige VS hebben een zekere 'hulp' gehad bij hun 'vrijwillige toetreding'.

In de gebieden die ooit Frans en Spaans waren zie je ook een enorme overheersing van het Engels. Overigens betekende de overname van Nieuw Nederland door de Britten niet dat het Nederlands daar helemaal uit stierf. In de gebieden rond New York is nog heel lang op beperkte schaal Nederlands gesproken en veel van de meer prominente families uit omgeving New York hebben nog steeds een zekere trots in hun Nederlandse afstamming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het is ten 1e niet verkocht aan de britten maar amerikanen

en jah dan zal het inderdaad 50% Nederlands 50% amerikaans zijn geweest denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In 1626 kocht Peter Minuit, de gouverneur van Nieuw-Nederland, het eiland Manhattan van de Canarsie-Indianen voor enen lading dekens, messen en ander huisraad ter waarde van ongeveer 60 gulden, omgerekend zo'n 220 euro. De huidige waarde van Manhattan als berekend door de belastingdienst aldaar is 540 miljard dollar. Een koopje dus... Als de Nederlanders het niet verkocht hadden aan de Britten was het waarschijnlijk inderdaad Nederlandstalig geweest. Er zijn wel nog steeds roots terug te vinden in New York die verwijzen naar Nederland e.d. zoals 'Wall Street' (walstraat) of Brooklyn (Breukelen) etc...etc..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk niet...wel zou de invloed van de Nederlandse taal nog groter zijn geweest.
De omliggende staten werden ook door de Engelsen overgenomen dus waarschijnlijk zou uiteindelijk het Nederlands gebied onderdeel zijn geworden van de eerste VS of anders op een wat later tijdstip. Maar het blijft gissen natuurlijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit scenario wordt vaak geopperd. Maar we hadden geen keuze. We hadden net een oorlog tegen de Engelsen verloren en moesten New York gedwongen ruilen tegen Suriname en een geldbedrag. Pas later - na de onafhankelijksheidsoorlog, viel het gebied in Amerikaanse handen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eh, ik protesteer!

60 gulden in 1626 zou, bij een gemiddeld rendement van 5% per jaar, op dit moment precies 1.029.396.532.876 gulden (1,03 triljard) waard geweest zijn, dus EUR 467.119.781.131 (476 miljard).

En omdat er niemand is die Manhatten zou willen kopen EN kunnen betalen, was het een verstandige keus om die 60 gulden destijds op een standaard spaarrekening te zetten...

Behalve bij Lehman Brothers of Fortis dan, natuurlijk:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, vraag ging over taligheid van de stad, ik liet me even afleiden door een gegeven antwoord...

Ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, dan waren wij ook in 1776 in oorlog geweest met de Amerikaanse onafhankelijksstrijders (terroristen) en hadden ze New York/Amsterdam gewoon veroverd en werd deze stad net zo Amerikaanstalig als de rest van het land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er was destijds wel een discussie of de voertaal Nederlands zou worden of Engels.

De rest kennen we....