We grondstoffen/specerijen werden er in de tijd van de VOC gehaald uit Bali?

Ik ben bezig met een onderzoek naar het eiland Bali in de VOC tijd. Dit is een vrijwillig onderzoek. Maar op het internet is vrijwel niks te vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ga eens op de bieb kijken dan, maar ik vermoed dat het vooral peper en kruidnagelen waren.
En waarschijnlijk werd wat toen verbouwd en verhandeld werd, nu nog steeds verbouwd en verhandeld. Dus begin daar eens te kijken
11 jaar geleden
Volgens het (Engelstalige!) boek onder de link was Bali voor de VOC niet zo interessant omdat er op Bali geen specerijen werden geproduceerd en er geen goede haven was.
(Ik heb gegoogled op "Bali spices VOC", en vond "Asia in the making of Europe, volume III" door Donald F. Lach en Edwin J. van Kley. Misschien heb je hier wat aan.)