Hebben de Duitsers zelf ooit een eigen stad gebombardeerd?

Ik vraag me af of de Duitsers gedurende wo II een Duitse stad, al dan niet per ongeluk, hebben gebombardeerd...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, als dat zo geweest zou zijn, dan zou het bekend moeten zijn. Ik heb er nooit van gehoord en er valt ook niets over te vinden op internet. Natuurlijk zal er weleens iets misgegaan zijn, met al die bombardementen, maar dat een Duitse stad echt is gebombardeerd door de Duitsers zelf is niet het geval.

Wel zijn er veel vergissingen gemaakt door de geallieerden in Nederland. Ze dachten dan dat ze met een Duitse stad te maken hadden. (Nijmegen, Enschede) Je kunt hier en daar ook lezen dat er door de bomardementen van de geallieerden in Nederland meer slachtoffers zijn gevallen, dan door bombardementen van de Duitsers (o.a. Rotterdam)

Het valt ook wel te verklaren. Vooral Engelse steden waren het doelwit van de Duitsers, en dan maak je minder snel een vergissing, omdat je nu eenmaal de zee over moet steken. Voor de geallieerden was dat lastiger omdat een vergissing Keulen of Nijmegen meer voor de hand lag.

http://www.duitslandweb.nl/naslagwerk/Geschiedenis/WO+II_x003a_+1939-1945 /Bombardementen+op+steden.html

http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2006/april/Polygoon-en-WO-II-bombardementen-op-Nederland.html