Wat deden mensen met lijken in de Gouden Eeuw?

Hoe gingen mensen met de dood om, werden lijken begraven? hoe ging dat proces?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Niet veel anders dan nu: er werd een dienst gehouden en de dode werd begraven op een begraafplaats bij de kerk en soms, als het een hooggeplaatst iemand was, in de kerk zelf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vanaf het einde van de 17e eeuw werden er begraafplaatsen aangelegd ver buiten de stad. De doden die in de kerk bijgezet waren, gingen namelijk enorm stinken, zodat er zelfs mensen flauwvielen tijdens de zondagse dienst.

Hier is nog een boek waar meer info instaat:
Spruit, R., De dood onder ogen : een cultuurgeschiedenis van sterven, begraven, cremeren en rouw (Houten 1986). Ruud Spruit benadert het sterven en begraven vanuit een cultuurhistorisch perspectief vanaf de prehistorie tot aan de twinitigste eeuw. De nadruk in het boek ligt op de 17e-19e eeuw, toen tal van culturele veranderingen plaatsvonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lijken werden begraven op zogenaamd grafvelden.
de hele rijke werden bijgezet in een familie graf in de kerk.
hoe rijker de dode , hoe meer pracht en praal aan het graf.