Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Franciscanen en Benedictijnen?

Ik bedoel de belangrijkste 3 a 4 verschillen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 a 4 regels noem je uitgebreid ??
Hahahahaha
Zo kort KAN volgens mij niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dan heb ik weer te weinig - maar ze zijn tegenwoordig ook niet altijd even makkelijk aan te wijzen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benedictijnen volgen de regels van Benedcitus, Franscicanen de regel van St. Franciscus.
Benedictijnen hebben een zwarte pij met een riem, Franciscanen een bruine met een touw.
Benedictijnen kennen "stabilitas loci" dwz, moeten op dezelfde plek blijven, Franciscanen kennen minder beperkingen.
Sommige Benedictijnen maken kaas en bier, Franciskanen niet. Zo zijn er nog veel meer verschillen.

Het beste antwoord

De benedictijnse familie, bestaat uit kloosters die leven volgens de Regula Benedicti van de heilige Benedictus van Nursia.

De Franciscanen zijn een voorbeeld van een Bedelorde. (Regula Bullata) . Zij hebben geen bezittingen en leven zeer minimalistisch.

In het kort zijn Benedictijnen meer bezig met theorie en de vorm van het geloof en kloosterleven, (ora et labora - bidt en werk) en Franciscanen meer 'hands on' met de man op de straat.

Sorry, korter kan ECHT niet. Maar met de bronnen moet je zeker verder komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Benedictijnen reizen 1e klas, Franciscanen reizen 2e klas. Of hebben helemaal geen geld voor een kaartje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt.

Andere antwoorden (1)

Benedictijnen volgen de regels van Benedcitus, Franscicanen de regel van St. Franciscus.
Benedictijnen hebben een zwarte pij met een riem, Franciscanen een bruine met een touw.
Benedictijnen kennen "stabilitas loci" dwz, moeten op dezelfde plek blijven, Franciscanen kennen minder beperkingen.
Sommige Benedictijnen maken kaas en bier, Franciskanen niet.

Zo zijn er nog veel meer verschillen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Correctie: er is wel degelijk Franciscaanse kaas. En ook bier.