Wat is er na de oorlog gebeurd met de meeste kleding van joodse slachtoffers in kampen?Kan 't zijn dat 't momenteel in vintage winkels wordt verkocht?

Het is misschien een nare vraag maar soms vraag ik me af waar al die eindeloze hoeveelheden tweedehands kleding vandaan komt... Winkeliers willen hier nooit antwoord op geven (uiteraard ook om concurrentie te voorkomen, maar wie weet zit er nog iets achter?). Veel kleding komt uit de jaren '80, maar er is ook veel kleding uit de decennia daarvoor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja je hebt het over meer dan 667 jaar gelden die kleding zie ik echt niet in tweedehands winkels je maakt een rare opmerking
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat bedoel je Ronron1212 met 667 jaar geleden? of bedoel je 67?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het werd niet verbrand.
Pas toen de kampen ontdekt werden, hebben de Duitsers geprobeerd alles te verbranden. Maar dat is niet gelukt.
Zie Auschwitz.

Het beste antwoord

In Auschwitz was een heel grote aparte afdeling met enorme barakken. Dat deel werd "kamp kanada" genoemd.
Bij aankomst werd de gevangenen al hun bezittingen afgenomen. Die werden naar Kanada gebracht.
Daar werd alles gesorteerd.

De SS'ers moesten alle kostbaarheden in een kist stoppen, die vervolgens naar Duitsland werd gestuurd.
Ook kleding die goed was werd naar Duitsland gestuurd om te worden hergebruikt.
Ook Duitsers waren arm in die tijd, dus tweedehands kleding werd ook toen goed verkocht.

Als het tenminste niet door de bewakers werd ingepikt, want er was een enorme corruptie.
De overige kleding werd naar textielfabrieken verkocht om er weer nieuw textiel van te maken.

Ook de afgeschoren haren werden naar een textielfabriek verkocht en er is daadwerkelijk stof van gemaakt. Maar dat bleek niet zo'n succes.

Het zou dus - in theorie - niet onmogelijk zijn dat er nog incidenteel iets van kleding in omloop zou zijn. Maar het lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw uitgebreide reactie!

Andere antwoorden (1)

Hoe denk je dat de kleding eruit zag na een verblijf in een concentratie kamp?
Het meeste is verbrandt. In Auschwitz zijn nog wel veel brillen en koffers te zien in vitrines.
En een enorme vitrine met afgeschoren haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet moesten vrijwel alle gevangenen na aankomst in een kamp meestal hun kleding uitdoen voordat zij ofwel tewerk werden gesteld (waarbij zij vaak een dun, gestreept gevangenenpak kregen om te dragen) ofwel werden gedood (vergast/gefusilleerd/..)... Vandaar mijn vraag.