Waren de oude Egyptenaren ook bekend met ijs ?

Met ijs bedoel ik dan gewoon bevroren water.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zoals al gezegd kan het in de woestijn tot ver onder nul worden, dus wie in de woestijn overnachtte zal wel een laagje ijs op z'n kommetje water hebben gevonden. Toen de Oude Egyptenaren gebieden in wat nu Israël, Libanon, Jordanië en Syrië heet begonnen te veroveren (en dan heb je het over de 15e eeuw v. Chr.), kwamen ze ook bij de bergketens in die streken (de Libanon en Anti-Libanon in Libanon en de al-Ansariyah in Syrië). Daar ligt sneeuw (dat ze écht niet kenden!), en daar heb je ook vorst voor nodig - ook daar ijs.
Dus ja, het fenomeen ijs kenden ze, maar natuurlijk niet in de hoeveelheden zoals wij die kennen. Schaatsen op de Nijl is er echt niet bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, maar dan alleen van horen zeggen of naar koudere buitelanden reizen. Egypte heeft een woestijnklimaat en alhoewel het 's nachts wel flink afkoelt ontstaat er geen ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor!
Het klimaat in Egypte is droog met warme en hete dagtemperaturen en koude nachten. De milde winter loopt van november tot en met april en de hete zomer van mei tot en met oktober. In de kustgebieden in de minimum temperatuur in de winter gemiddeld 14 graden en de dagtemperatuur in de zomer is aan zee gemiddeld 30 graden. In de woestijnen kunnen de dag- en nachttemperatuur extreem verschillen met een 's nachts onder de 10 graden en overdag meer dan 40 graden!

De conclusie is: 's nachts kon de Egyptenaar in de woestijngebieden dus best een ijsje scoren.....