Is het waar dat de VS als één van de overwinnaars van de Tweede Wereldoorlog veel kennis en technologie van Nazi-Duitsland heeft overgenomen?

Als je wel eens hebt gekeken naar propagandafilmpjes uit Nazi-Duitsland en bijvoorbeeld hedendaagse reclame, dan kun je best wel bepaalde overeenkomsten zien. Marketing is een echt Amerikaans fenomeen wat de hele wereld is overgegaan. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Maar is het mogelijk om een historische link te leggen met Nazi-Duitsland? Is hier echt bewijs voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De VS heeft inderdaad veel technologie en wetenschappers van Nazi-Duitsland overgenomen. Dit was ook uit angst dat ze anders in de handen van de Sovjet-Unie zouden vallen.
Het heette "Operatie Paperclip".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Paperclip

Wat marketing betreft, dat was al voor de nazi-reclames.. Propaganda bestond ook al wel voordat m.n. Goebbels het gebruikte, alleen is het begrip door Nazi-Duitsland berucht geworden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Tot 1933~45 was Duitsland trouwens het centrum van de wetenschap in de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, vooral wat betreft de rakettechnologie hebben ze niet alleen de kennis , maar ook veel geleerden zoals Werner von Braun overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze hebben veel van Duitse kennis gebruik gemaakt.

Alle patenten die de Duitse ondernemingen hadden gedeponeerd vervielen en kwamen in bezit van de overwinnaars.

Ik weet dat een groot Nederlands bedrijf nylon produceerde op basis van een Duits patent van voor de oorlog.
12 jaar geleden
Ja, dat klopt.
In bijna alle tekenfilms gemaakt in de vs spreekt de geleerde met een duits accent. Dit is niet voor niets.
Let er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja het klopt dat de geallieerden veel kennis en technologische zaken mee kregen van het overwonnen nazi duitsland

bijvoorbeeld de raket technologie welke zeer bekend is

maar ook informatie met betrekking tot de medische wetenschap vandaag de dag worden nog steeds levens van piloten gered doordat de geallieerden de resultaten van onderkoelings onderzoeken hebben buit gemaakt op de nazi's die hier voor vele tests hadden gedaan en waarbij veel mensen zijn omgekomen

verder veel wapentechnologie de amerikanen hebben bijvoorbeeld het m60 mg aan de duitsers te danken

en zo kunnen we nog wel even door gaan met wat we aan de duitsers te danken hebben maar als amerikaans kennen