Waren mensen vroeger echt zo vies?

Natuurlijk snap ik dat er verschil is in opvattingen ten aanzien van hygiene, dat mensen andere sanitaire voorzieningen handen, slechter konden wassen en viezer werk deden. Maaar... Als ik tv kijk over vroeger, dan zie ik alleen maar smoezelige mensen. Zelfs even een schone doek over t gezicht lijkt dan al teceel. Klopt dit beeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke tijd bedoel je met vroeger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijv rond 1600, maar ook bijv 1900.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff wat een verschil in tijd! even een schone doek over het gezicht hahaha... Bedenk je wel dat er in die beide tijden ook gewoon mensen waren die wel de hele dag schoon en in dure kleden zaten maar dat je ook andere bevolkingsgroepen hebt.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
die schone doek haalden ze gewoon uit de droger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was men t.o.v. nu inderdaad vies, maar dat was toen normaal, dus zullen ze zich zelf waarsch. niet vies hebben gevonden.

Antwoorden (4)

Nee, vroeger waren mensen niet zo vies.
Tegenwoordig zijn we veel te schoon.

Het hangt er maar van af wanneer "vroeger" is.

Als je op tv iets ziet over de Middeleeuwen,
dan worden gewone, en meestal heel arme mensen,
extra smoezelig afgebeeld. Om het contrast met de rijke mensen groter te maken.
Over hygiene had men niet veel verstand.
Schoon water was er amper.
Waarom zou je dat dan verspillen door je er mee te wassen?

Rijke mensen hadden echt wel een bad.
En personeel om dat bad te vullen, water te halen, het water te verwarmen op het vuur, emmertje voor emmertje.

Ook voor schone doeken had je personeel nodig.
Of heel veel tijd.
Die je niet had als je amper in leven kon blijven.

Als je het hebt over vroeger, zoals 50 jaar geleden.
Toen leerden wij ons wassen.
Een keer per week in bad.
Tanden poetsen was iets nieuws, iets voor in de stad.
De was werd een keer in de week gedaan.
Met zo'n trommelmachine en handwringer.
Dus veel verschoning was er niet.

En nogmaals.
Al dat gebadder en gedouche iedere dag en het overdadig gebruiken van allerlei zeeptroep..........daar zijn we echt in doorgeslagen!

Toegevoegd na 11 uur:
Lees ook dit artikel over hygiene door de eeuwen heen.

http://staal.infoteur.nl/specials/hygiene.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@krol, voornamelijk door het gebrek aan riolering. Daadoor werden veel ziektes overgebracht.
Als met vroeger enkele eeuwen terug bedoeld wordt dan kan je stellen dat men over het algemeen niet al te schoon was op zichzelf.
Heel veel nare en soms dodelijke ziekten kwamen toen voort uit de slechte hygiëne.

Bekend is dat in de tijd van Lodewijk de XIV en daarna Napoleon, de mensen aan het hof zich nauwelijks wasten.
Ze stonken dus enorm.
In die tijd werd ook het parfum uitgevonden.
Om hun onwelriekendheid te maskeren werd dan ook gretig gebruik gemaakt van die parfums.

Het gebruik van die parfums staat bekend als "Frans bad".
Dit was natuurlijk niet voor het gewone volk weggelegd.

Eerst pas nadat de medische wetenschap had aangetoond wat de relatie was tot persoonlijke hygiëne en ziekten, toen gingen de mensen zich beter verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
De mensen zelf stonken niet. Dat was door het gebrek aan riolering. -
Er zijn genoeg volken die zich lang voor de middeleeuwen elke dag wasten. Sommige volken hadden zelfs speciale regels voor quarantaine (bijvoorbeeld de Joden). Veel van die kennis is verloren gegaan om later opnieuw ontdekt te worden. Omdat wij ons graag slimmer willen voelen dan mensen van lang geleden schetsen wij een groot contrast, wat vaak voor veel misverstanden leidt.
Vandaag zijn er nog steeds mensen die "vies" leven. Dat zijn vaak de arme mensen uit derdewereldlanden die geen (makkelijke) toegang hebben tot schoon drinkwater. En vroeger had je natuurlijk ook zulke mensen.
Tegenwoordig zijn wij geobsedeerd door hygiene, maar het is maar de vraag of wij altijd zo hygienisch leven. Als je kijkt hoe kort een gemiddeld persoon zijn of haar handen wast, dan heeft het weinig zin. En vies werk wordt vandaag ook gedaan: kijk maar naar dirty jobs. Dat werk is gewoon onzichtbaar, maar het is er wel. Maar een deel is gelukkig geautomatiseerd tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus. Maar toch : drinkwater heeft weinig met wassen te maken ;) Je kunt je ook wassen in de zee, of in de rivier, in een beek, aan een bron.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat we geobsedeerd zijn door z.g. hygiene. Zelf ben ik een tegenstander van zepen, gels , schuim, deodorants, enfin, noem maar op. De stank is soms nauwelijks te harden, en of dat nou 'schoon' of 'hygiene' is?
Ja , ze gingen niet iedere dag ? week in bad. De kleren werden niet vaak gewassen.
Het gezegde "een rijke stinkerd "komt uit die tijd. Parfum was maar net uitgevonden en alleen de rijke konden die zich permitteren, ze snoven er vaak aan als de vieze lucht weer in hun neus kwam.
Er was ook een periode dat de mensen veel lage kleding droegen, dit was om de vlooien van hun lichaam te houden