Hoe was de rassenscheiding rond 1940 - 1965 in West-Europa?

Ik kan op internet alleen maar informatie vinden over de rassenscheiding in Amerika, was het in West-Europa net zo extreem of woonde haar bijna geen donkere mensen in West-Europa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

in west europa was er in die periode geen rassenscheiding. In ieder geval niet formeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rassenscheiding heette in die tijd toen concentratiekampen.

Een concentratiekamp is een kamp waar mensen, meestal onder militaire dwang, bijeengebracht worden. Het is een inrichting om politieke tegenstanders of anderszins ongewenste mensen op grond van etnische, religieuze of sociale kenmerken te isoleren en psychisch en/of fysiek te breken, in sommige gevallen te doden.

Joden, Roma en mensen van Slavische afkomst belandden in vernietigingskampen.

Dat was in Westerbork, Vught, Ommen, Amersfoort

...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Concentratiekamp

Toegevoegd na 9 uur:
handig als je wat typt, je leest niet altijd hoe het er staat...

De onderste zin moet zijn:

Concentratiekampen in Nederland, dat was in Westerbork, Vught, Ommen, Amersfoort.

Nu lijkt het alsof er staat dat er vernietigingskampen in Nederland waren, en er waren GEEN vernietigingskampen in Nederland, wel concentratiekampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in Nederland waren geen vernietigings kampen, alleen doorvoerkampen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bedankt voor de minnen! ... *zucht* .. ik heb het aangepast, het staat er inderdaad nogal raar.
Nee, inderdaad, er woonden bijna geen donkere mensen in West-Europa.

Er waren toen echter mensen die de Joden als een apart ras beschouwden en dat als een minderwaardig soort mensen zagen.

Toen Hitler meer macht kreeg was een van zijn voornaamste doelen: het uitroeien van het Joodse ras.
Voor de Tweede Wereldoorlog bedroeg het aantal Joden wereldwijd naar schatting ongeveer 18 miljoen. Na de massamoord (Holocaust) door de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog waren daar nog ongeveer 12 miljoen van over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je vraagstelling ga je ervan uit dat rassenscheiding alleen te maken heeft met blank en zwart. Dat is dus niet zo.
Ook in Europa bestaat een zeer lange traditie van rassenhaat en daarmee scheiding. Ook vandaag nog!

Al voor en in de middeleeuwen werden mensen vervolgd en gedood om hun afwijkende geloofsovertuiging, afkomst en ras.

Extremen hebben ook hier in Europa plaatsgevonden.
Denk daarbij aan de joden vervolging in de 2e wereldoorlog, de uitroeiing daarvan en van homo's, zigeuners en gehandicapten.

Recenter in de tijd het afslachten van moslims in de Balkan oorlog (1991-1995) in Bosnië.

Politiek worden bevolkingsgroepen die niet voldoen aan gangbare denkwijzen geïsoleerd en apart gezet, een scheiding dus. Dat hoeven dus geen zwarte mensen te zijn, alleen al het feit dat je Allah aanhangt is voor bepaalde politieke machthebbers in Europa al een reden om je anders te behandelen en je vrijheden in te perken.

Dus wat dat betreft is Europa net zo "zwart" als Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de bezetting (1940. 1945) door de Duitsers , werden homo's , zigeuners , Joden , en mensen niet van Europees ras ,,in concentratie kampen gedreven . Afschuwelijk daar zijn jou de feiten toch wel van bekend . De bewuste uitroeiing van miljoenen mensen . Nogmaals afschuwelijk. Na de oorlog absoluut geen rassen scheiding maar wel een soort discriminatie of vooroordeel . In Nederland kwamen veel mensen uit voormalige koloniën (Indische mensen ) ook toen al Chinezen in Amsterdam en Rotterdam . Nogmaals absoluut geen rassen scheiding , maar wel veel vooroordelen , en een soort glazen plafond . Dat je bijv als je echt donker was nooit makkelijk minister , of de top kon bereiken . Dat gold min of meer ook voor je afkomst , dus kwam je uit een arbeiders milieu had je het ook extra moeilijk . Dit gebeurde ook in België , Frankrijk , Engeland . In Frankrijk kwamen veel mensen uit noord Afrika , Engeland , uit India . Officieel geen scheiding maar in de praktijk vaak wel barrières , die in de jaren 60 ,langzaam aan werden opgeheven . Niet dat alles toen in eens perfect was . Na de jaren 70 kwamen er nieuwe emigranten die aanvankelijk als gast arbeider kwamen en gaande weg zich ook in Europa vestigden met eigen gebruiken en cultuur en godsdienst . Nee , je moet volgens mij de situatie niet vergelijken met Amerika , waar echt rassen scheiding was . Maar toen ook voornamelijk in de zuidelijke staten , hiermee wil ik het niet kleiner maken want het blijft afschuwelijk .