Bij primogenituur: wat gebeurt er als de oudste zoon sterft vóór de koning?

De opvolging van Philips IV van Frankrijk kende dat probleem. De middelste zoon, en dus oudst nog levende zoon, Philips van Poitiers werd betwist als opvolger. Waarom, en naar wie had de kroon dan moeten gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het kind van de oudste zoon...

In NL is Willem Alexander de eerste opvolger, mocht hij komen te overlijden, zijn de eerste troonopvolgers zijn dochters en pas daarna Constantijn. Friso had al afstand gedaan van dat recht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als antwoord op je vraag, het ligt er aan. Als de oudste zoon kinderen nalaat, dan worden deze de nieuwe koning. Als de kroonprins overlijdt vóór de Koning, zoals gebeurde met kroonprins Willem bij de Nederlandse koning Willem III, dan wordt zijn broer de nieuwe kroonprins, zoals in dat geval Alexander. Toen ook deze in 1884 overleed, werd Wilhelmina de kroonprinses. Luxemburg dat ook onder de Nederlandse troon viel had nog een salische wet (geen vrouwen op de troon), waardoor de Luxemburgse troon aan Adolf Nassau-Weilburg toekwam.

In het geval van Philips IV was Lodewijk X de oudste zoon, die bij zijn overlijden enkel een dochter had (Johanna II van Navarra). Zijn broer Filips V, de tweede zoon van Filips IV, nam het regentschap waar, in afwachting dat de koningin zou bevallen van een zoon, wat inderdaad gebeurde. Dit kind, Jan I, stierf echter reeds op 19 november 1316 en was slechts vijf dagen koning. Filips liet zich vervolgens op grond van de salische wet als koning erkennen en kronen te Reims op 9 januari 1317.

Als er geen salische wet geweest was, was Johanna II van Navarra dus tot koningin gekroond en was Filips III van Navarra de koning geworden.