Ho Chi Minh was de leider van de communistische partij en het communistische verzet tegen de Franse bezetters van Vietnam en tegen de latere Amerikaanse bezetters. Hij is onder andere bekend van de Ho Chi Minh route waarlangs wapens en mensen gesmokkeld werden. Deze routes waren een groot probleem voor de Amerikanen omdat ze niet op op het grondgebied van Cambodja en Laos mochten komen waarover deze route voor een groot deel liep. Verder was de route zo goed verborgen dat de Amerikanen hem vaak niet konden vinden. De Amerikaanse 'oplossing' hierop was Agent Orange, een chemisch ontbladeringsmiddel dat later ook zwaar kankerverwekkend bleek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hồ Chí Minh (Nghê An, 19 mei 1890 - Hanoi, 2 september 1969) was een Vietnamees revolutionair en politicus. Ho Chi Minh werd geboren als Nguyễn Sinh Cung. Toen hij tien jaar was werd zijn naam veranderd in Nguyễn Tất Thành. Gedurende zijn leven heeft hij gebruikgemaakt van vele namen en door de Vietnamezen wordt hij ook wel "Bác Hồ" (Ome Ho) genoemd. Hij was oprichter van de Viet Minh, minister-president van Noord-Vietnam in 1954 en president van Noord-Vietnam van 1954 tot 1969.