Hoe konden mensen zien voordat de bril werd uitgevonden?

Als ik om me heen kijk dan heeft ongeveer de helft van de mensen een bril of contactlenzen. Maar de bril is ongeveer ergens in de 13e eeuw uitgevonden. Hoe deden bijzienden dat voor die tijd toch? Voortdurend ergens tegenaan lopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (9)

Die mensen gingen sneller dood door meer ongelukken en minder aantrekkelijk zijn voor 't andere geslacht.
Nu we brillen en lenzen hebben, geldt dit wat minder. Dus in feite lijkt dit te resulteren in de gedachte dat dit 'slecht' is voor de evolutie van 't menselijk lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen liepen inderdaad telkens overal tegenaan, werden afgezet bij het leven en kregen vaak de verkeerde spullen. (Afhankelijk van hoe slechtziend hé)
Over het algemeen was het nog slechter en waren ze tot de bedelstaf overgeleverd. Ze konden immers niet werken.
Denk maar niet dat men je niet in mootjes hakte omdat je de tegenstander niet zag.
Tegenwoordig zijn we wel weer beter af met brilletje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was heel goed zien ook niet zo belangrijk... Als je heel slecht zag dan mocht je thuisblijven als iedereen op jacht ging en dan moest je wel alle dieren meehelpen klaar te maken, want dan gingen degene die ze buit hadden gemaakt drinken en wachten totdat jij klaar was met braden... Dus toen werd de persoon die goed zag voor die taken uitgekozen en zij die niet goed zagen konden zaken doen waar zij dan goed in waren... Het was toch een grote familie vroeger...

Dus vroeger kwam het niet zo nauw als je niet goed zag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer gehoord dat de slechtziende mannen vroeger niet met de andere mannen meegingen om te jagen. In plaats van het jagen gingen ze met de vrouwen bessen zoeken, dit heeft juist tot gevolg gehad dat de slechtziende mannen geslachtsgemeenschap hadden (terwijl de andere mannen aan het jagen waren). De mannen die slecht konden zien kregen dus meer nakomelingen dan de mannen die wel goed konden zien. Hierdoor is het aantal slechtziende mensen dus toegenomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het trouwens niet van XiniX gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al aan het begin van onze jaartelling gebruikten rijke Romeinen geslepen edelstenen om beter te kunnen zien. Deze werden met de hand voor het oog gehouden. Van dit gebruik komt ook ons woord"bril", als verbastering van beryl, een halfedelsteen die je kunt slijpen. Maar ook de Arabieren en de oude Egyptenaren kenden het concept lenzen al. Waarschijnlijk hadden zij ook een soort brillen. Onze moderne "draagbare" brillen zijn een uitvinding uit de 13de-eeuwse Italië. Toscaanse monniken fabriceerden lenzen die met een scharnier op de neus werden geklemd om beter hun bijbel te kunnen lezen. Overigens is de noodzaak voor brillen een modern euvel. Onderzoek onder "primitieve"stammen toont aan dat vrijwel alle jongeren daar redelijk tot goed kunnen zien.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat er dan véél mannen waren die deden of ze slecht konden zien...

maar wat deden slecht ziende vrouwen dan? werden die geofferd als *wip-woman*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat een verhaal dat de Romeinse tragedieschrijver Seneca (zo een 2000 jaar geleden) al boeken las door een met water gevulde kom. Mensen zijn zo inventief...
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Voor de komst van een bril had je het lorgnet en daarvoor het oogglas. Vroeger was het leven eenvoudiger. De meeste mensen konden geeneens lezen. Men werkte van de vroege ochtend tot in de avond op het land. En in de middeleeuwen kwam je dus meer schele en bijziende mensen tegen. Die konden dus gewoon minder zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat die mensen niet beter wisten in die tijd en er dus niet echt mee bezig waren. En als ze er mee bezig waren dan moesten ze er maar mee leren leven.