Westmoreland was commandant van de Amerikaanse troepen in Vietnam ten tijde van het bloedbad.

Aangezien elke commandant verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn ondergeschikten was hij verantwoordelijk voor het bloedbad.

Hij had maatregelen moeten nemen dat dit soort gedrag niet kon voorkomen.

Tussen de sergeant (van de soldaten die de schoten losten) en de opperbevelhebber zijn er zes of zeven tussenliggende commandanten. Zoals pelotonscommandant, compagniecommandant, régimentscommandant enzovoort, tot het niveau van Westmoreland.

Al deze commandanten van alle tusssenliggende niveaus waren verantwoordelijk en Westmoreland was eindverantwoordelijk.
12 jaar geleden
Toevallig heb ik deze week reeds een andere vraag over William Westmoreland beantwoord. Ook deze vraag heeft mijn interesse en ik zie dat Edraket Westmoreland ook verantwoordelijk voor het bloedbad in Mỹ Lai wil maken. Maar zijn onderbouwing lijkt sterk op hetgene de Duitse generalen, officieren etc. ook graag deden, wijzen naar de hoogste verantwoordelijken (en destijds het liefste naar Adolf H.). Zelf weet ik nog goed dat deze kwestie en vele andere kwesties in Vietnam speelde(n). Er was maar een man verantwoordelijk voor het bloedbad en hij werd als oorlogsmisdadiger veroordeeld. Zijn naam is William Laws Calley. De op 8 juni 1943 in Miami, Florida geboren Amerikaans luitenant werd voor het bloedbad als oorlogsmisdadiger veroordeeld.

Bijgevoegd vind je een BBC weblink, waarin je alles over de rechtszaak tegen Calley rustig kunt nalezen : news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/march/29/newsid_2530000/2530975.stm