Wat zijn leuke geschiedenis tijdschriften met diepgang?

Wat het verschil is tussen Historia en G-Geschiedenis ?

Ik zoek een tijdschrift voor iemand die Geschiedenis studeert aan de universiteit. Tijdschriften van niveau dus gewenst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

Het verschil tussen Historia en G-Geschiedenis is, dat Historia meer zelfstandig is, en G-Geschiedenis een bewerking is van het Duitse G-Geschichte. Dat laatste hoeft helemaal geen bezwaar te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden, dat dat van invloed kan zijn op de onderwerpkeuze en of benadering.

Je hebt ook nog "Geschiedenis-Magazine". Ook een schitterend blad, maar het gaat hier om allemaal populair-historische tijdschriften. Daar is niks mis mee, en hoeft ook geen invloed te hebben op het niveau, maar deze tijdschriften worden geschreven voor liefhebbers, en niet voor (aanstaande) historici.

Het gebaar, om een student Geschiedenis zo'n tijdschrift cadeau te doen is alleen maar heel leuk, maar je zult er rekening mee moeten houden dat het geen vaktijdschriften zijn, en dat deze student het meeste van wat in zo'n tijdschrift staat al wel zo'n beetje weet, of een andere kijk heeft op de interpretatie zoals die wordt gegeven in zo'n tijdschrift.

Wil je iemand iets kado doen die geschiedenis studeert, dan kun je m.i. beter iets bedenken dat een raakvlak met geschiedenis en tevens ook gaat over iets waar hij niet vakmatig mee bezig is. Als de student dus graag zeilt (ik noem zomaar wat) koop dan een (foto-)boek over de geschiedenis van zeilboten. Daar heeft hij misschien meer aan, dan een tijdschrift dat niet voor historici is bedoeld, en bovendien voor hem al makkelijk is te raadplegen op zijn faculteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook Historisch Nieuwsblad gaan lezen, maar die heeft ook niet zoveel meer toe te voegen als bijvoorbeeld Historia. Bovendien is Historisch Nieuwsblad verschrikkelijk duur in vergelijking tot de inhoud.
Je kan als geschiedenis student beter boeken lezen dan tijdschriften. Daar leer je meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnenkort komen wij met een nieuw geschiedenistijdschrift uit. Het zal niet alleen in papieren versie verschijnen, maar ook in een online versie. De online versie zal gratis zijn. De inbreng van artikelen zal voor meer dan 80% door (aankomend) historici zijn en de onderwerpen zullen altijd met Nederland (de Lage Landen) te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk voor een overzicht van geschiedenisbladen op:
http://www.magvilla.nl/wetenschap/geschiedenis
Er staan ook reviews bij van lezers. Misschien heb je er iets aan
MagVilla.nl
Bronnen: