Wat waren de gevolgen voor de bevolking van de mobilisatie van 1939/1940?

Wat voor een gevolgen had de oorlogsdreiging en de mobilisatie voor burger uit de steden (Veenendaal, Rhenen, Wageningen). Hadden de mensen er veel last van? Of merkten ze er niet bar veel van (wel als hun man/zoon weg was...)
bij voorbaat hartelijk dank!
Marien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga nou gewoon naar het archief, daar kunnen ze je echt helpen hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar daar moet ik veel meer moeite voor doen, zo een vraag stellen is 100 x makkelijker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, maar je stelt in korte tijd twee vragen over ongeveer hetzelfde onderwerp, dat suggereert dat je meer wilt weten erover. Ook is je vraagstelling nogal breed: je vraag niet naar enkele feiten of een simpele vraag, maar met de antwoorden op de vragen die je stelt, zou je een heel boek kunnen vullen. En als je meer (achtergrond)informatie wilt, dan is een andere zoekstrategie dan deze (vragen stellen op GV) gewoon effectiever. In de registers die ik je gisteren gaf, van het blad van de veenendaalse historische vereniging, staan een heel aantal artikelen vermeld over de mobilisatie. Even een mailtje sturen is ook niet veel moeite, en je krijgt echt meer informatie. (En een middagje naar het archief kan stiekem best een leuk uitje zijn..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal die vereniging wel een mailtje sturen dan... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dat :-). Je wilt zoveel mogelijk informatie, toch? Zij hebben het. Boeken, artikelen, documentatie, wat je maar wilt. Zijn dit vragen voor school trouwens, of heb je een persoonlijke interesse in de lokale historie van Veenendaal, Rhenen en Wageningen? Vroeg ik me zomaar af, omdat je verschillende vragen stelt over dit onderwerp, en het geen gemiddelde vragen zijn voor een 15-jarige hier op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begon bij school, we moesten een presentatie houden over iets van de oorlog uit je eigen omgeving. Dat was eigenlijk wel interessanter dan ik eerst dacht en ik wilde graag nog wat dingetjes weten.

Het beste antwoord

Ik heb 2 links voor je over de tweede wereldoorlog in de regio Rhenen.

Verder is er natuurlijk het militair ereveld in Rhenen (naast Ouwehand) daar hebben ze ook een expositie. Daar is ook een beheerder aanwezig die je ongetwijfeld meer kan vertellen.

Grebbeweg 123
3911 AV RHENEN
tel.: 031 - 76 12 507
Openingstijden: 09.00 – 17.00 uur (ook in het weekend)

Ik heb begrepen dat het gemeentemuseum het rondeel in Rhenen ook een kleine expositie heeft.

Het Klein Veenloo in Veenendaal is gesloten dus daar hebben ze niks meer.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ons gezin woonde toen in Veenendaal en is enige tijd geëvacueerd geweest. Ze verbleven toen in Haastrecht. Ik weet niet of andere gezinnen ook geëvacueerd werden.