bestaan er nog nationalistische groeperingen in Duitsland?

bestaan er nog nationalistische groeperingen in Duitsland ,
bijv stukken gebieden die graag bij polen willen horen of zelf een aparte staat willen vormen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In het verleden bestond Duitsland uit allerlei koninkrijkjes, hertogendommen, prinsdommen, etc., die tot het sterke Duitsland werden samengevoegd. De echte sterke nationalistische gevoelens binnen de landsgrenzen lijken voorbij te zijn. Uit ervaring weet ik dat men in Beieren wel altijd sterk nationalistisch is gebleven. Hier gebruikt men te pas en vooral te onpas de beschrijving FREISTAAT BAYERN voor haar deelstaat. Men is erg trots op de eigen deelstaat. En op zaken, die met Beieren te maken hebben, zoals : Audi, Bayern München, BMW, Eisstockschießen, Legoland, Oktoberfest, Franz Josef Strauß, Richard Strauß, Weißwurst, etc. En overal in Beieren kan men vernemen, dat de burgers graag onafhankelijk van de rest van Duitsland zouden willen zijn. Dit heeft vooral een economische achtergrond. Men vindt in Beieren dat men vooral het Roergebied en de voormalige DDR financieren (onderhouden) moet.

Een nog meer nationalistische groepering wordt door de Sorben (60.000 mensen) gevormd. Zij wonen in twee deelstaten (Brandenburg en Saksen), hebben een eigen taal, identiteit, cultuur, vlag en volkslied (Rjana Łužica oftewel mooie Lausitz). Bijzonder prettige mensen, die eigenlijk graag een eigen zelfstandig land(je) zouden willen vormen. Dit vooral om hun eigen identiteit niet verloren te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij niet. Wel zijn er neonazi's actief die Duitsland willen zuiveren van alle "buitenlanders" - soms erg actief, zoals de Duitsers kort geleden tot hun schrik ontdekten: een aantal moorden op Duitsers van buitenlanders afkomst en een politieagente bleek te zijn gepleegd door een bende neonazi's. Als je googlet op "Duitsland Neonazi" vind je daar veel links over.