waarom gingen de ss'ers in poolse uniformen gekleed op 31 augustus 1939?

op 31 augustus 1939 werd bij de poolse grens een duits radiostation aangevallen. Volgens de duitsers werd het station vernield en vielen er doden.
de volgende dag viel duitsland polen aan.
in werkelijkheid had een groepje ss'ers poolse uniformen aangedaan.
maar waarom deden ze dat? wat schoten ze ermee op om te doen alsof ze poolse soldaten waren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hitler wenste een legitimatie voor zijn oorlog met Polen in 1939. Heydrich kreeg opdracht een aantal namaak-aanvallen van Polen op Duitse doelen voor te bereiden. De aanval van Duitsland zou daarmee gerechtvaardigd zijn, en zou de Engelsen en Fransen er wellicht van weerhouden hun verplichting na te komen om Polen bij te staan in geval van oorlog.
Van belang in de operatie was dat er aantoonbaar bewijs moest zijn dat de Polen de overvallen hadden gepleegd. Lichamen in Poolse uniformen zouden daarom op de plaats van de incidenten gevonden moeten worden en aan de pers worden getoond.
Op de avond van 31 augustus 1939 reden de mannen in twee auto's naar een bos in de buurt van de zender. Zij trokken Poolse uniformen aan en om 8 uur trokken zij het station binnen en schoten in het rond en schreeuwden in het Pools.
Amadea
12 jaar geleden
Om te laten lijkeu dat het Duitse radiostation was overvallen door Poolse soldaten.
Ook de doodgeschoten medewerkers van het radiostation, die *gedood* werden, waren gevangenen uit concentratiekampen, die voor medewerkers van het radiostation moesten doorgaan.