Waarom hadden engelse rechters pruiken en is hun kleding anders dan die in nederland?

Het is voor een project, snel antwoord graag :/!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erbij zet snel antwoord graag, gaan mensen het echt niet sneller beantwoorden...
ctitadelparkin
een jaar geleden
Tip:Vraag het aan je leerkacht Nederlands

Antwoorden (2)

Vroeger was de rechtspraak de taak van de oudsten in de gemeenschap, de grijsaards. Zij hebben de wijsheid en levenservaring die daarvoor nodig is. Rechters en advocaten in Engeland laten met een pruik zien dat zij ook wijs zijn (en dus omdat het de taak van de oudsten was is de pruik grijs). De pruik maakt bovendien verschillen in rijkdom en afkomst onzichtbaar, net als de toga.

De pruik is in Engeland in gebruik sinds de achttiende eeuw. Alle mensen met macht en invloed in Europa droegen er in die tijd een. Toen deze Franse mode – de ‘pruikentijd’ – weer voorbij was, bleven alleen de rechters en advocaten in Engeland een pruik dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer uitgebreide en goede uitleg dus 1 +je
In aanvulling op bovenstaand antwoord. Door deze kleding en pruiken zien alle rechters er hetzelfde uit. Daarmee wordt benadrukt dat ze allemaal gelijk zijn en dat er bij de ene rechter niet iets is te halen dat bij de andere rechter wel mogelijk is.