Dat was niet één enkele aanleiding ,aar het resultaat van een lange geschiedenis die daaraan vooraf ging, en had alles te maken met de val van het communisme in Oost-Europa. Is ook niet in 2500 lettertjes te vangen, natuurlijk.1989 was op dat gebied een waar revolutie-jaar. Op onderstaande bronnen kun je vrij laagdrempelig een stukje van deze recente geschiedenis opdoen.

Toegevoegd na 48 seconden:
De laatste link geeft ook nog een mooi overzicht van boeken over dit onderwerp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh het is de eerste - al mijn links staan weer door elkaar.
Voor het geval dat nog eens gebeurt : die van de KB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De geleidelijke val van het communisme en het feit dat de grens tussen Hongarije en Oostenrijk op gezette tijden gewoon geopend werd voor de Oost-Duitsers die naar West-Duitsland wilde vluchten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in 1988 besliste de Sovjet-Unie om hun sattelietstaten niet meer ter hulp te komen in binnenlandse conflicten.Toen de DDR-burgers zagen dat de grens tussen Hongarije en Oostenrijk op bepaalde plaatsen openging waren ze niet meer te houden.Zonder veel ophef werd in november 1989 aangekondigd dat de DDR-burgers vrij waren om naar het westen te gaan.Wat daarna gebeurde is geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de muur er stond, ging het communisme steeds meer aftakelen.
Tijdens de regeringsperiode van Breznjev werd duidelijk dat het communisme tegen zijn eigen regels inging. De basis regel van het communisme was immers dat er sociale gelijkheid moest zijn. De rijke of degene die geprivatiseerd waren van de partij. Zij kregen veel meer dan de gewone mensen en luxe goederen uit de westerse wereld.

Er waren verschillende teksten die zeiden dat het westen een paradijs was.
Op de radio en televisie kwamen ze te weten dat er in het westen wel genoeg te eten was, wat bij hun wel anders was.
Ze kwamen ook te weten dat er in de westerse wereld wel ruimte was voor persoonlijke vrijheid en het leven als een individu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Economische oorzaken van de val van de Muur
Er zijn verschillende economische oorzaken aan te voeren waarom de DDR uiteindelijk implodeerde en de Berlijnse Muur viel. De hoofdoorzaak was dat aan het einde van de jaren tachtig de toch al zware schuldenlast van de DDR zeer sterk begon toe te nemen. Terwijl er steeds meer uit het Westen geïmporteerd werd, stagneerde de export. De import was noodzakelijk om de DDR-bevolking tevreden en dus rustig te houden. Naast het exportprobleem viel voor de DDR bovendien de financiële steun uit de Sovjet-Unie weg.

Doordat Michail Gorbatsjov de Brezjnev-doctrine opgaf - deze hield in dat de Sovjet-satellietstaten te allen tijde konden rekenen op (militaire) steun van de Sovjet-Unie -, was de DDR gedwongen haar eigen boontjes te doppen. Honecker was echter al jarenlang niet bereid geweest de noodzakelijke hervormingen door te voeren. Tijdens de viering van het veertigjarige bestaan van de DDR op 7 oktober 1989 voelde Gorbatsjov goed aan dat het voor de DDR te laat was. Hij duidde dit treffend aan door te zeggen dat "wie te laat komt, door het leven wordt gestraft". De DDR balanceerde inmiddels op de rand van het faillissement.

Door het wegvallen van de bescherming van het Rode Leger durfden vele Oost-Duitsers te protesteren en hun land te ontvluchten. Via Hongarije, dat zijn grens met Oostenrijk had opengesteld, probeerden mensen te vluchten. Anderen zochten bescherming van de West-Duitse ambassades in Warschau, Praag en Boedapest. Het land liep leeg en de vlucht nam zulke enorme proporties aan, dat het raderwerk van de DDR tot stilstand kwam. De economische situatie in West-Duitsland bood voor de Oost-Duitse bevolking een beter alternatief en vormde een belangrijke oorzaak voor de migratiebeweging en uiteindelijk voor de val van de DDR.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn ogen was de aanleiding: Internet... De communistische mensen van de andere kant van de muur zagen de welstand aan deze kant van de muur en vroegen de leiders waarom dat zij die luxe niet hadden... Voorheen kon het land de luxe nog ontkennen en zeggen dat het fabeltjes waren, maar steeds meer en meer mensen zagen het en ze konden er niet meer omheen... De druk kwam van binnenuit om te stoppen met het hele gedoe wat niet werkte... En precies 20 jaar geleden viel de muur, ze wisten dat communisme niet op deze manier te handhaven was... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bevolking uit het oosten trokken massaal naar het westen naar de ambasades.

Toegevoegd na 49 seconden:
Men kon deze situatie niet meer overzien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een avond bij de grens tussen Hongarije en Oostenrijk kwamen er zo veel mensen die probeerden door de grens heen te gaan door een paspoort mee te nemen. Er kwamen steeds meer mensen bij en op een gegeven moment werd de grens gewoon geopend omdat de bewakers het ook niet meer wisten.

Toen de menigte door de passage heen stormden was het al te laat voor de hoofdbewaker om de grens te sluiten. Zó veel mensen, daar kan niemand tegen op. De Berlijnse Muur had zo geen functie meer, omdat steeds meer passages open gingen omdat de bewakers het zat waren. Nadat er zoveel mensen door de muur heen konden had (zoals eerder gezegd) de Berlijnse Muur geen functie meer. Het was ook niet in het hoofd van de duitsers opgekomen om ze weer te sluiten.

Later werd de muur op verschillende plaatsen bestormt en afgebroken door grote groepen mensen.

Dag, muur!

Toegevoegd na 49 seconden:
Het is trouwens zo dat de berlijnse muur in 1949 gebouwd is, en in 1991 geheel verdwenen was.