Je spreekt het uit als "makina" de eerste a is lang, de tweede a is kort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

met de ch van Loch Ness.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Johan;

"Deejoes Eks Mààkinaa".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Deus ex machina' is Latijn, maar de uitdrukking is oorspronkelijk afkomstig uit het Grieks. Dat is te zien aan de 'ch' in 'machina, dat is de latijnse schrijfwijze van de Griekse letter chi.

Hoe zo'n chi moet worden uitgesproken, daar verschillen de meningen over. Soms leer je dat dat een soort harde k (kh) is, soms meer een stemloze g, zoals de 'ch' in 'lachen'. Zelf heb ik het op school op de laatste manier geleerd. Het is in ieder geval geen 'sj'-klank zoals in ons 'machine'.

Maar welke uitspraak van de 'ch' je ook gebruikt, de klemtoon ligt in dit woord in ieder geval op de eerste lettergreep, niet op de tweede zoals in ons woord 'machine'.

Het is dus:

dééjoes eks mááchienaa (met een ch zoals in 'lachen')
of
dééjoes eks máákhienaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het geleerd gekregen al "makina".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deus ex maakina.

Toegevoegd na 49 seconden:
Met de klemtoon op de lange a-klank.