Waarom vonden de apostelen van Jezus het nodig om de apostel Judas Iskariot te vervangen na zijn dood?

Judas Iskariot had volgens de verhalen Jezus verraden en pleegde later zelfmoord. Waarom vonden de (op dat moment) 11 overgebleven apostelen het nodig om Judas Iskariot te vervangen? Waarom gingen ze dus gewoon niet met 11 man verder?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Psaml 109:8
"een andere neme zijn ambt" was de aanleiding volgens de Bijbel (Handelingen 1:20)

Dat gaat over Mattias die inderdaad door de apostelen is verkozen (door loting) om de rol die Judas in de groep had, op zich te nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goh, zelf ook wat geleerd.

Andere antwoorden (4)

Omdat twaalf van oudsher een betere lading heeft dan 11. Daarnaast denk ik dat het louter een pragmatische beslissing was; als op het werk iemand ontslagen wordt omdat hij er vreemde ideeën op nahield, wordt over het algemeen ook een nieuwe 'aangenomen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doel je op Paulus? Voorzover ik de Bijbel en de Bijbelse historie begrijp, is dit geen actief besluit geweest van de 11 overgebleven oorspronkelijke apostelen. Paulus werd bekeerd op weg naar Damascus door een visioen van Christus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik doel niet op Paulus. Paulus was de dertiende apostel. Die werd pas nog iets later benoemd door Jezus als apostel in visioenen.
Maar er waren al 12 apostelen op het begin, en toen Judas, Jezus had veraden, kozen de andere apostelen een nieuwe apostel. (ik weet even zijn naam niet), en ik vroeg me dus af waarom ze die benoemden.
De salarissen waren toen niet zo hoog en eten was geen probleem, een tijdje ervoor hadden ze de truc met het brood en de vis geleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals bij zoveel clubs wou niemand penningmeester worden.