Hoe denk je dat de historici later de tijd noemen waarin wij leven?

Periodes krijgen achteraf een naam: zo hebben we bijvoorbeeld de oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijd (ook wel vroegmoderne geschiedenis), nieuwste tijd (ook wel moderne geschiedenis).
Maar hoe zullen mensen later de tijd noemen waarin wij nu leven? (of wat vind jij een treffende naam?)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De tweede industrialisatie en neergang van het materialistisch Westen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Post-moderne geschiedenis?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het computertijdperk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Postmodernisme is een gangbare term, al is ook deze wat aan het 'verouderen'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
voor de westerse wereld: de pre-islamitische tijd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wou precies het zelfde zeggen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uit ervaring wordt ie waarschijnlijk wel verwijderd..
Neo-kapitalisme
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het olietijdperk/ consumptiejaren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Periodes die achteraf benoemd zijn, zijn vaak meerdere eeuwen groot. Ik denk dat één van de grootste gemene delers die wij in de huidige tijd hebben met die van voorbije eeuwen , de groeiende beschikbaarheid is van informatie (waar GV ook een uiting van is). Die periode is grofweg begonnen met het uitgeven van gedrukte boeken in gewone (spreek)taal (in plaats van Latijn of Frans). Kranten deden hun intrede en informatie was niet aleen vrij, maar ook steeds sneller beschikbaar.

Tegelijk is uit die vrijheid van informatie emancipatie van verschillende groepen geboren, eerst lokaal en nationaal (arbeiders die een stem kregen via vakbonden en politiek, vrouwen idem, minderheden die geaccepteerd raakten et cetera), later ook mondiaal (denk aan de sterke technisch/wetenschappelijke ontwikkeling van landen als India en China waar tezamen toch twee miljard mensen wonen, een derde van de wereldbevolking zo'n beetje).

Als ik terugkijk zou ik een tijdperk nemen vanaf medio negentiende eeuw tot ... tja, tot wanneer de impact van de vrijheid van informatie zich wat minder sterk gaat doen voelen en er iets anders is dat een belangrijke centrale ontwikkeling vertegenwoordigd...

en het het mediatijdperk noemen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Media
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals je al zei: Achteraf kun je die naam pas geven.
Het gaat om een tijdperk dat zich onderscheidt van andere tijdperken en waarin het zich onderscheidt van die tijdperken.
Maar het tijdperk van de Chaos lijkt mij wel mooi. Dit houdt in dat we in het tijdperk hierna in rustiger vaarwater komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
the final shell shock
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het afhankelijk is wanneer de historici leven. Is dat over 200 jaar, dan noemen ze het misschien de consumptieve tijd. Zijn het de historici of 20000 jaar, dan noemen ze het misschien weer anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan wat je met nu bedoeld dit decenium, deze eeuw enz. Deze tijd zal denk ik herrineren als de tijd na de tweede wereld oorlog waar mondialisering, communicatie en kapitalisme belangrijk waren. Met name de laatste 25 jaar. Verder verwacht ik dat de laatste jaren (de afgelopen 10 jaar) worden herrinert als de 'ondergang' van de de absolute supermacht USA en in het kielzog Europa en de herijzenis van Azië, voornamelijk China en in mindere mate India. Ook andere machten als Rusland en Brazilië zullen machtiger worden. Maar dit alles zal mede afhankelijk worden van wat er de komende (tientalle) jaren staat te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De klassieke tijd, want Europa van de laatste duizend jaar is te vergelijken met de klassieke tijd van de Grieken en Romeinen. Net als in die tijd werden er grote vooruitgangen geboekt in wiskunde, ethiek, kennisoverdracht, wetenschap en bouwkunde. De title klassieke tijd zal waarschijnlijk verbreed worden tot de moderne tijd - vooral als onze samenleving begint te stagneren omdat er geen uitbreiding meer mogelijk is op het gebied van economie, wetenschap, kunst, landbouw, mijnbouw etc. Misschien over een paar honderd jaar in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tijd van vooruitgang.